Auttaisiko yöjuna Itä-Suomea? Voisi toimia 300 vuotta Länsimetron rakennuskustannusten määrärahaylityksillä

Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun rataosuuksia ja yhteyksiä olisi parannettava alueiden vetovoiman varmistamiseksi, selviää työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) selvityksestä.

Tuoreen selvityksen mukaan Suomen rataverkkoa pitäisi kehittää tasapuolisesti sekä henkilöliikenteen että elinkeinoelämän kuljetusten näkökulmasta. Esimerkiksi Itä-Suomen saavutettavuus on oleellista yritysten sijoittumispäätösten, työvoiman saatavuuden ja matkailun kannalta.

Maanantaina junalla kotiinsa Helsinkiin Kuopiosta matkustaneet Lotta Koski ja Joni Nissinen pitävät pääkaupunkiseudun ja Kuopion välisiä yhteyksiä riittävinä.

– Vaikka ei niitä toki liikaa ole, kotiseudullaan Kuopiossa noin joka toinen kuukausi pyörähtävä Nissinen myöntää.

TEM:in selvityksen mukaan Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun saavutettavuus junalla ei ole juurikaan parantunut viimeisen 15 vuoden aikana. Toisin kuin esimerkiksi Pohjanmaan radalla, henkilöautomatka on edelleen ajallisesti junaa tehokkaampi matkustusmuoto Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle.

– Itä-Suomen heikko saavutettavuus vaikeuttaa osaltaan sen elinkeinoelämän ja matkailun kehitystä. Myös liityntäyhteyksien toimimattomuudella on osin vaikutusta siihen, että junamatkustaminen ei ole kehittynyt suotuisasti, selvityksen tehnyt tutkimusjohtaja Pasi Holm Taloustutkimuksesta toteaa TEM:in tiedotteessa.

Pohjois-Savosta ei ole nykyään sellaista junayhteyttä etelään, jolla matkustajille jäisi varhaisesta aamusta alkaen koko päivä aikaa työskennellä Helsingissä. Aikaisin, kello 4.35 Kuopiosta lähtevä juna on Helsingissä kello 8.40. Kajaanista Helsinkiin ehtii aikaisintaan kello 9.40.

Holm ehdottaa ratkaisuksi Kajaanista Kuopion kautta Helsinkiin kulkevaa yöjunaa, joka olisi perillä ennen aamukahdeksaa.

– Liikenne- viestintäministeriön vuoden 2010 selvityksen mukaan Kainuun yöjunaliikenne vaatisi alle 1,5 miljoonan euron tuen vuodessa. Tuki Kainuun yöjunamatkaa kohden olisi noin 50 prosenttia – sama kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tuki nykyään, Holm vertaa.

Holm huomauttaa, että tuen koko on perusteltua suhteuttaa: jo pelkästään Länsimetron rakennuskustannusten määrärahaylityksillä Kainuun yöjuna voisi toimia 300 vuotta.

Kajaanin, Kuopion ja Helsingin välillä kulki aiemmin yöjuna, mutta vuoro lakkautettiin vuonna 2006.

Julkisessa keskustelussa esillä olevat henkilöjunaliikennettä palvelevat miljardihankkeet, kuten tunnin junat Tampereelle ja Turkuun, Pisara-rata ja Helsingin ja Tallinnan yhdistävä tunnelihanke, saavat taakseen paljon painoarvoa.

Holmin ehdotuksen mukaan ratahankkeita suunniteltaessa myös elinkeinoelämän kuljetusten painoarvoa pitäisi lisätä. Näin on toimittu esimerkiksi Ruotsissa.

Viimeisten 15 vuoden aikana Suomen rataverkon kehittämisen painopisteenä on ollut henkilöliikenne. Selvityksen mukaan elinkeinoelämän kuljetusten painoarvon väheneminen syrjäyttää elinkeinoelämän kannalta tärkeitä ratahankkeita.

Selvityksestä käy ilmi, että henkilöjuna- ja tavarajunaliikenteen sovittaminen yhteen on jo nykyisin hankalaa Savon radalla. Tilanne uhkaa pahentua entisestään, jos Kuopioon suunniteltu Finnpulpin havusellutehdas toteutuu.

Finnpulpin tehtaalta arvioidaan lähtevän kolme junaa vuorokaudessa Kotkan satamaan. Myös raakapuun kuljetukset lisääntyvät kolmen junan verran vuorokaudessa.

Selvitys

Junayhteydet vaikuttavat moneen

Tutkimusjohtaja Pasi Holmin tehtävänä oli selvittää Helsinki–Kajaani-junayhteyksien vaikutuksia pääasiassa Kainuun ja Pohjois-Savon sekä niiden lähialueiden elinvoiman ja matkailun kehittämiseen.

Pohjois-Suomen ja Itä-Suomen rataosuuksien merkittävä ja kasvava tavaraliikenne estää osaltaan henkilöjunaliikenteen kehittämisen Savon ja Karjalan radalla sekä Kajaanin ja Oulun välillä.

Savon radalta ja Karjalan radoilta ei ole junayhteyttä, joka mahdollistaisi kokopäiväisen työskentelyn pääkaupunkiseudulla. Kainuun yöjuna mahdollistaisi työmatkaliikenteeseen soveltuvan yhteyden Savon radalta pääkaupunkiseudulle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Savo

Etelä-Kuopiossa kuului pamaus – sähköt lähtivät sadoilta

Poliisi iski harvaan asutuille alueille Etelä-Savossa

Vanhat kuvat -sarja: Heinänuhan ja sukulaistalkoiden aikaan

Mies mittareiden takana – "Kun mittareita oli hävinnyt noin 14 kappaletta, sen jälkeen putkien päälle laitettiin neliöputki, jota ei saa leikkurilla leikattua"

Varsa hypäten hirnuu – Saara ja Pihla Vaasasta testasivat Puijon keppihevosrataa

Männistöön rakennetaan uusi Valteri-koulu – tarjoaa tukea opiskelulle omassa lähikoulussa

Kansanedustaja Minna Reijosen mielestä hallituksen olisi nyt laitettava "Suomi ja suomalaiset" etusijalle – hänen mukaansa "yltiökunnianhimoisten" hankkeiden aika ei ole nyt

Savon Sanomien keskustelupalsta suljettiin häirikköviestien vuoksi

Kuopio etsii yläkoululle uutta paikkaa Puijon urheilualueelta – koulua ei voi enää käydä moottoritien vieressä

Kuopion taidelukio Lumit tarvitsee vielä miljoonia euroja – valtuuston hyväksymä 23 miljoonaa ei riitä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.