Buddhalaisen luostarin avajaisissa vietettiin rukous- ja lauluhetkiä Kuopiossa – Päämunkki sai lahjaksi ruisleipää

Kuopion Syvänniemellä vietettiin lauantaina Ratasukha-nimisen buddhalaisen luostarin avajaisia. Tunnelma avajaisissa oli iloinen ja vieraanvarainen.

– Mitä enemmän syötte, sitä iloisempi olen, sanoi päämunkiksi eli apatiksi nimitetty Ven Pannasami.

 

Suomalaistet toivat tuliaiseksi ruisleipää, suolaa sekä kirjoja, jotka kertovat Karttulasta ja Syvänniemen historiasta. Kyläläiset kehottivat munkkia tutustumaan alueen luontoon sekä järviin.

Tilaisuus alkoi rukoushetkellä. Edessä Poe Poe ja hänen veljensä Wai Yan Nai. Oikealla Ning San Hoih Mung. Takana keskellä Theu Za. Kuva: Paula Pohjamo

Avajaisissa vietettiin rukous- ja lauluhetkiä sekä siunattiin Buddha-patsas. Kohokohta oli, kun vieraat lahjoittivat buddhalaisen perinteen mukaan munkeille ruokaa lounaaksi.

Vantaalta tulleen perheen lapset leikkivät hippaa ja piilosta avajaisissa. Perhe tuli Suomeen 19 vuotta sitten Myanmarista. Isä San Win Kyi pohti, että aikuiset ja lapset voivat tavata toisiaan luostarissa. Luostari on myös tärkeä uskonnollinen paikka.

Perheenisälle tärkeintä buddhalaisessa uskonnossa on hyvän karman kerääminen.

Suomeen 8-vuotiaana muuttanut yhteyshenkilö Min Kyi kertoo, että hartaat buddhalaiset valmistautuvat päivään meditoimalla ja rukoilemalla.

Myanmarissa munkit kiertävät naapuruston ympäri ja kertäävät astiaan perheiden lahjoittamaa ruokaa. Lahjoituksena saatu ruoka on munkkien päivän ainoa ateria. Avajaisten ohjelmanumero muistutti perinnettä. Ven Pannasami ottaa vastaan lahjoituksia. Kuva: Paula Pohjamo

Moe Moe Win Moe (kesk.) kertoo, että Vantaalla asuva perhe aikoo tulla luostariin aina, kun siellä järjestetään tapahtumia. Kuvassa Chit Lar, Han Thar Win Moe, Moe Moe Win, San Win Kyi ja Santeri Moe. Isän sylissä on Aung Myo Win Moe. Kuva: Paula Pohjamo

Luostarissa vietetään erilaisia tilaisuuksia kuten ristiäisiä, hautajaisia ja huhtikuussa juhlittavaa uudenvuoden juhlaa, jossa juhlijoiden päälle heitetään vettä, jotta vanha vuoden murheet peseytyisivät pois.

Lisäksi luostarissa opiskellaan buddhalaista uskontoa. Munkit kuuntelevat ongelmia ja antavat lohtua, turvaa sekä neuvoja. Munkki Pannasami vastaa mielellään buddhalaisuutta koskeviin kysymyksiin "kellon ympäri".

Luostari toimii yhteisön kohtaamispaikkana, jossa esimerkiksi nuoret voivat oleskella.

– Luostari mahdollistaa oman kielen säilymisen. Suomessa asuessa burman kieli ja kulttuuri unohtuvat, Min Kyi pohtii.

Min Kyi pohtii, että uskonto on henkilökohtainen totuus. Hän on opiskellut Suomessa lääketiedettä neljän vuoden ajan. Kuva: Paula Pohjamo

Munkit tunnistaa oransseista kaavusta ja kaljusta päästä, kertoo Kyi. He eivät saa omistaa mitään: myös hiukset viittaisivat turhamaisuuteen.

Munkit heräävät kuudelta aamulla, kertoo päämunkki Pannasami. He toivovat aamurukouksessa onnea ihmisille, eläimille ja maaperälle. Munkit meditoivat tunnin ajan ja antavat neuvoja niitä tarvitseville. Lounas on kello 11. Munkit eivät syö muuta tämän jälkeen.

Lounaan jälkeen munkit käyvät kävelyllä, meditoivat ja opiskelevat yleissivistäviä asioita. Iltapäivällä Pannasami vastaa buddhalaisuutta koskeviin kysymyksiin internetissä muutaman tunnin ajan. Päivä päättyy iltarukoukseen.

 

Min Kyin mukaan yhteisön "vanhat poikamiehet" toimivat vuorotellen munkkien avustajina. He esimerkiksi kuljettavat munkkeja kaupunkiin asioille. Luostarissa ei tällä hetkellä ole naispuolisia nunnia. Min Kyi toivoo, että luostariin tulisi myös nunnia tulevaisuudessa.

Tilaisuuden juontajat Chuchu Kyaw (vas.) sekä Wine Wine osallistuvat rukoushetkeen. Kuva: Paula Pohjamo

Burmalainen yhteisö on lämmin, ja kavereiden lapsista huolehditaan kuin omista. Min Kyi kertoo, että hänelle tärkeintä buddhalaisuudessa on empatia.

– Burmalaisessa kulttuurissa kunnioitetaan vanhoja ihmisiä. Lapsista kasvatetaan nöyriä ja oppimisenhaluisia, joten suomalaisessa koulussa he ovat usein opettajan lemmikkejä, Min Kyi kuvailee.

– Pyrin yhdistämään kulttuurien parhaat puolet. Arvostan yhteisöllisyyttä ja omaa tilaa, hän tuumii.

 

Suomessa asuu noin 200 burman-buddhalaista eli yhteensä noin 50 perhettä. Kyi kertoo, että Suomessa asuu noin 300 burmalaista. Heistä noin 200 asuu Kuopiossa.

Poliisi poikkesi luostarin avajaisiin mielenkiinnosta. Kuva: Paula Pohjamo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Syvänniemellä juhlitaan buddhalaisen luostarin avajaisia – paikalliset toivottivat luostarin tervetulleeksi perinteisillä lahjoilla

Uusimmat

Savo

Budjetti jakaa Savo-Karjalan kansanedustajien mielet – hallitus kehuu, oppositio haukkuu

Hieho kuoli liikenneonnettomuudessa Pieksämäellä – "Ei se aivan luonnonlapsi ollut"

Entä jos bussi olisi suistunut järveen? – Suuronnettomuudessa vesillä on turvauduttava naapurinkin apuun

Esitys poliitikoille: Siilinjärvi laajentaa paperittomien terveyspalveluja – "Varaudumme tulevaan"

Aikuinen mies ahdisteli 14-vuotiasta tyttöä Ylä-Savossa – oikeus määräsi lähestymiskieltoon

Ylä-Savon mallastamohanke etenee vauhdikkaasti – Tavoite on saada koottua yhtiö vuoden loppuun mennessä

Savilahdessa aloitetaan puiden kaataminen torstaina – alueella liikkuminen on kielletty

Kuopion terveysasemilla vain kiireellistä hoitoa 25.–26. syyskuuta

Helposti ja huokeasti hoitoon kiinni – uniapneapotilaiden tutkimus ja hoito voisivat siirtyä perusterveydenhuoltoon

Ideoita, investointeja vai uusia kokeiluja – mansikka odottaa nyt yhteydenottoja yrittäjiltä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.