Henki hiuskarvan varassa: Kati Lyra näki lähestyvän junan valot kiskoille juuttuneen auton ratista

Leväsen tasoristeyksestä Joroisten Maavedellä näkee kauas molempiin suuntiin.

Näköyhteys on niin hyvä, että Kati Lyra näki Pieksämäeltä kohti Varkautta tulevan tavarajunan valot pimeässä puolentoista kilometrin päässä. Hän istui tasoristeyksen ylikäytävään juuttuneen BMW 325:n ratissa.

– Ehdin ajatella, että nyt tulee juna. Tuntui hurjalta katsoa lähestyviä valoja. Mies huusi penkalta, että heti pois autosta ja hakemaan taskulamppua, millä voisimme näyttää junalle valomerkin.

– Hilpaisin kotiin hakemaan lamppua niin kovaa kuin pääsin. Seuraavaksi pimeästä kuului junan kimeä vihellys ja valtava rysähdys, hän muistelee tapaninpäivän tapahtumia.

Aviomies Harri Pitkänen oli vielä sillä välin yrittänyt ajamalla irrottaa autoa. Nyt mies seisoi ratapenkalla. Törmäys heitti auton toisella puolelle rataa. Jarruttava juna kirskui radalla.

Autosta oli irronnut kokonaan toinen eturengas ja junaan osunut kylki oli sisällä.

–  Vuosi sitten, kaksi päivää ennen joulua koiramme Hupi jäi melkein samassa paikassa junan alle. Koira oli pakko ampua. Se oli surkea joulu. Tämä on ollut paljon parempi. Nyt juna tappoi vain auton, Lyra huokaa.

Talo on 50 metrin päässä radasta

Kaikki tapahtui muutamassa minuutissa. Pitkänen oli palaamassa illansuussa Varkaudesta kotiin. Pariskunnan talo on vain noin 50 metrin päässä tasoristeyksestä.

– Olimme viettäneet edellisen yön eläinklinikalla Kuopiossa sairaan koiran kanssa.

– Olin hissun kissun toipuvan koiran kanssa kotona. Harri soitti, että nyt on auto jumissa. Nappasin takin ja juoksin apuun.

Tarkoitus oli, että Pitkänen saa auton työntämällä irti. Vaimoa tarvittiin ratin taakse ohjaamaan.

– Katsoimme jälkeenpäin kännyköistä. Harri soitti minulle tasoristeyksestä kello 16.55, ja juna törmäsi autoon aika lailla tasan viideltä. Siinä ehti tapahtua paljon.

Renkaat juuttuivat

Auton eturenkaat jäivät jumiin kiskojen välissä olevan puisen ylikäytävän reunaan. Puinen osa oli noussut lähes 10 senttiä raiteiden yläpuolelle. Lyra mittasi korkeuseron myöhemmin illalla maitopurkilla.

– Tiesimme, että paikka on paha, mutta ei juuttumista osannut silti ennakoida. Puinen taso nousi joulunpyhinä entistä korkeammalle, Lyra kertoo.

Radan ylittävää tietä hoitava naapuri Hannu Janhunen pani tapaninpäivän aamuna merkille, että tasokäytävä oli noussut vaarallisen korkeaksi kiskojen välissä. Hän aikoi ilmoittaa asiasta heti pyhien jälkeen.

– Paikkaa ei pystynyt enää edes auraamaan kunnolla. VR piti tasoristeyksen ennen hyvässä kunnossa, mutta nyt tuntuu, ettei siitä ole huolehdittu koko talvena. Ennen miehet tulivat heti jokaisen lumisateen jälkeen putsaamaan paikan harjakoneella, hän kertoo.

Rataa ja tasoristeyksiä nykyisin hoitavan Destia Rail Oy:n miehet tulivat paikalle pian törmäyksen jälkeen ja laittoivat tasoristeyksen kuntoon. Töissä kesti melkein yöhön asti.

– Tapahtuma järkytti. Keräsin tuhoutunen auton muoviosia lumesta. Taidan tehdä näistä itselleni terapiakorvarenkaat, Lyra suunnittelee.

"Ei ongelmia kunnossapidossa"

Liikennevirasto vastaa rataverkon kunnossapidosta. Kunnossapito on ulkoistettu palvelun tuottajille. Pieksämäki-Varkaus radan ja sen tasoristeykset pitää kunnossa Destia Rail Oy.

– Rautatieverkoston kunnossapitomäärärahat ovat pienentyneet hieman, mutta eivät missään tapauksessa niin paljon, että se vaikuttaisi turvallisuuteen, vakuuttaa Liikenneviraston ylitarkastaja Jarmo Koistinen.

Myös Onnettomuustutkimuskeskuksen johtavan tutkijan Esko Värttiön mukaan raideliikenneonnettomuuksien tutkinnassa ei ole tullut esille mitään, millä olisi ollut tekemistä tasoristeysten kunnossapidon kanssa.

Maaveden kaltaisia tasoristeykseen juuttumisia tapahtuu muutamia joka talvi.

– Ei kannata jäädä odottelemaan, vaan ilmoittaa meille välittömästi, jos epäilee, että tasoristeyksessä on jotain vikaa, Koistinen kehottaa.

Liikennevirasto käyttää tänä vuonna 4,7 miljoonaa euroa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen. Summa on kaksi miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna.

Raaseporin turma toi lisärahaa

Liikenne- ja viestintäministeriö myönsi kahden miljoonan euron erillismäärärahan tasoristeysten parantamiseen Raaseporissa lokakuussa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Turmassa kuoli neljä ihmistä.

Tasoristeys on nyt suljettu. Värttiö arvelee, että Raaseporin onnettomuustutkinta valmistuu kesäkuussa.

– Tarkoitus on selvittää Raaseporin yhteydessä, miksi tasoristeysten poisto ja parantaminen tapahtuu niin hitaasti. Kaikki ilman varoituslaitteita olevat tasoristeykset pitäisi poistaa, Värttiö sanoo.

– Kaksi miljoonaa euroa lisää on aika pieni summa. Aiomme käyttää sen tasaisesti tasoristeyksiin eri puolilla maata, Koistinen kertoo.

Liikennevirasto poistaa tai parantaa taas tänä vuonna muutamia kymmeniä tasoristeyksiä.

–  Alkanut vuosi on enemmänkin vuoden 2019 kohteiden suunnitteluvuosi. Silloin on tarkoitus poistaa tai parantaa yhteensä yli 60 tasoristeystä.

Hän ei ota kantaa, montako tasoristeystä on tulevaisuuden Suomessa.

– Ideaali olisi, ettei niitä olisi yhtään, mutta siihen päästään tuskin koskaan.

Faktaa: Yhdeksän kuoli

Valtion rataverkossa on noin 2 740 tasoristeystä, joista noin 2 100 on vain varoitusmerkit.

Tasoristeysonnettomuuksia on tapahtunut 2000-luvulla lähes 800 ja niissä kuollut yli 120 ihmistä. Viime vuonna kuolleita oli alustavan tiedon mukaan yhdeksän.

Viime vuoden tuhoisin tasoristeysonnettomuus sattui lokakuussa Raaseporissa. Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä.

Siilinjärven Toivalan tasoristeysturmassa kuoli kolme nuorta helmikuussa 2016. Tasoristeyksen tilalla on nykyisin alikulku.

Rataverkosta vastaava Liikennevirasto poistaa vuosittain muutamia kymmeniä tasoristeyksiä tai tekee niihin parannuksia.

Lähde: Liikennevirasto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Savo

Alaikäisen pojan rauhoittamiseen tarvittiin neljä poliisia, vartija, sylkysuojahuppu ja etälamauttimet

Työttömyys laski Etelä-Savossa eniten Pieksämäen seutukunnassa

Kuopion koulusurman hoitoon neuvoteltu valtiolta apua

Kaksi nuorta miestä kaahasi kilpaa Iisalmen keskustassa – toiselle yli tonnin sakot

Kuopion vankilan johto joutuu oikeuteen – Ammattirikollinen sai 14 kannetta käsiteltäväksi oikeuteen

Suomalaistutkimus: Hyönteiset palaavat vielä ruokapöytiin

Tekstiviestit ja tunnuslukulaitteet aiheuttaneet ongelmia iäkkäille pankkiasioinnissa – "Ikäystävällisyys ei vielä toteudu"

Ravihevonen juoksenteli monta tuntia pellolla, metsässä, hakkuuaukealla ja pihalla – sen karkumatka päättyi puoliltaöin

Nuori mies kärysi kahdesti ratista saman päivän aikana – epäillään molemmilla kerroilla huumeissa ajamisesta

Kuopiossa kaksi taksimurtoa samana yönä – tekotapa sama

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.