Jännevirran jättisilta etenee vauhdilla

Liikennevirasto on hyväksynyt Jännevirran uuden sillan yleissuunnitelman. Jännevirran uudesta sillasta tulee Suomen mittakaavassa maamerkki. Valmistuessaan silta on Pohjois-Savon korkein ja samalla yksi koko maan korkeimmista.

Myös pituutta uudella sillalla on merkittävät 617 metriä eli siitä tulee Suomen viidenneksi pisin silta.

Vihreä valo syttyi poikkeuksellisen nopeasti, sillä Pohjois-Savon elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ely) lähetti suunnitelman Liikennevirastoon marraskuussa.

– Päätös tuli erittäin mutkattomasti ja poikkeuksellisen nopeasti. Siellä ymmärretään yskä, että nyt on kiire, kertoo elyn liikenne- ja infrastruktuurista vastaava johtaja Petri Keränen.

Liikenneviraston puumerkin myötä ely saa aloittaa siltahankkeen tie- ja rakennussuunnitelman valmistelun.

– Tämä työ on jo käynnissä. Olemme valinneet jatkosuunnittelun konsultiksi Ramboll Finland Oy:n.

Lopulliset suunnitelmat valmistuvat syksyllä 2016. Tavoitteena on sillan rakennustöiden kilpailutus ja töiden käynnistäminen vielä saman vuoden aikana.

– Hanke voidaan käynnistää heti, kun rahoitus järjestyy.

Keränen ei halua kommentoida rahoitusnäkymiä, sillä päätös on maan tulevan hallituksen käsissä.

– Liikenneviraston kanssa on meillä kuitenkin on yhteinen ymmärrys tämän hankkeen kiireellisyydestä, toteaa Keränen.

Sillan kansi rakennetaan 30 metrin korkeuteen vedenpinnasta eli se asettuu tuplasti korkeammalle kuin Kallansillat. Sillan alikulusta tulee 24 metriä korkea, sillä Saimaan syväväylä on linjattu sillan ali.

Hinnaltaankin hanke on pohjoissavolaisittain merkittävä. Kustannusarvio on reilut 46 miljoonaa euroa. Se on reilu puolet Kallansiltojen useita vuosia kestäneestä jättihankkeesta, jonka hintalappu oli 93 miljoonaa euroa.

Uudella sillalla on kiire, sillä Jännevirran nykyisen silta on elinkaarensa päässä.

Kantavuus- ja avausongelmien ohella kapea silta on liikenneturvallisuusriski vilkkaasti liikennöidyllä Ysitiellä.

Riski on kasvanut sen myötä, kun rekkojen maksimimassa nostettiin 76:een tonniin.

– Silta natisee siihen malliin, että joudumme ehkä asettamaan sille painorajoituksen, sanoo Keränen.