Juopunut voi saada korvauksia ravintolalta

- Jos asiakas on huonossa kunnossa, ravintolan täytyy kutsua kyyti, ylitarkastaja Panu Kovalainen Itä-Suomen lääninhallituksesta sanoo.

Kyydin kutsuminen liittyy ravintolan asiakasvastuuseen. Jos asiakas juo liikaa ravintolassa, kaatuu asvalttiin ja saa kallonmurtuman, saattaa ravintola joutua vahingonkorvausvelvolliseksi.

Käytännössä korvaushakemuksia tulee harvoin. Kuopiolaiset ravintoloitsijat eivät muista yhtään tapausta.

- Ei ole tullut 23-vuotisen urani aikana yhtään korvaushakemusta, Puijonsarvi Nightin ravintolapäällikkö Markku Laine toteaa.

Samaa sanoo Henry's Pubin ravintolatoimenjohtaja Mika Hämäläinen. Hän muistuttaa, että ravintolan syyllistymisestä kovassa humalassa olevalle anniskeluun täytyy olla varmuus.

- Pitää olla aika hyvät todisteet, Hämäläinen sanoo.

Päänsärystä ei voi valittaa

Asiakkaan täytyy myös teloa itsensä heti ravintolasta poistumisen jälkeen. Jos juopunut korkkaa oman viinapullon ravintolan kulmalta käännyttyään, ravintolan vastuu raukeaa.

- Tottakai asiakkaallakin on vastuu itsestään, Panu Kovalainen toteaa.

Jos ravintolaillan seuraus on päänsärky, ei korvauksia heru. Kovalainen korostaa vahingonkorvauksen saamisen edellyttävän todellista vahinkoa kuten vammautumista.