Kaakao vaikuttaa suotuisasti verisuoniin

Makea herkku paljastui joulukalenterin luukuusta 24 kertaa. Samaa täyteläistä suklaaherkkua saattaa kätkeytyä myös useampaan aattoillan lahjapakettiin.

Moni pitää suklaasta. Lähes yhtä moni uskoo suklaan olevan terveellistä. Suklaa voi tuoda mielihyvää kieleen ja mieleen, mutta kohentaako suklaa ihmisen terveyttä, kysyy Keskisuomalainen. Kysymyksiin vastaa ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitokselta.

 

1 Onko suklaa todistetusti terveellistä?

– En sanoisi suklaata terveelliseksi, koska suklaa sisältää paljon sokeria ja rasvaa. Eli suklaasta saa runsaasti energiaa. Elintarvikkeen terveysväitteen pitää olla tieteellisen tutkimuksen avulla osoitettu todeksi. Terveellisessä elintarvikkeessa täytyy olla runsaasti suojaravintoaineita kuten vitamiineja ja kivennäisaineita tai kuituja suhteessa energiamäärään.

– Syyskuussa 2013 Euroopan komissio antoi belgialaisen Barry Callebaut yrityksen hakemuksesta luvan terveysväitteeseen, joka koskee kaakaon sisältämien flavanolien vaikutuksia verisuoniin. Tämä on ensimmäinen kaakaon, tai kaakaota sisältävän suklaan, EU:lta saama terveysväitelupa.

 

2 Millaisia terveysvaikutuksia kaakaolla on?

– Tieteellisissä tutkimuksissa on pystytty osoittamaan, että kaakao vaikuttaa suotuisasti verisuonien terveyteen. Kaakaossa on luonnostaan aineosia, jotka edistävät normaalia verenvirtausta suonissa. Tarkasti ottaen terveysväite kuuluu näin: ”Kaakaon sisältämät flavanolit auttavat ylläpitämään endoteelista riippuvaista verisuonien laajenemista, joka edistää normaalia verenvirtausta.” Tämä väite on nyt todistettu oikeaksi. (Endoteeli on verisuonen seinämän sisin kerros ja vain yhden solukerroksen paksuinen.)

– Jo 1940-luvulla puhuttiin P-vitamiinista ja sen vaikutuksista verisuonien läpäisevyyteen. 1950-luvulla flavonoidien vitamiinistatus poistettiin, kun todettiin, etteivät ne olleet välttämättömiä ravintoaineita. (P merkitsee permeabilityä eli läpäisevyyttä.)

 

3Mikä on sopiva päiväannos kaakaota tai suklaata?

– Myönteinen vaikutus verisuonten joustavuuteen saavutetaan silloin, kun päivittäinen saanti on 200 milligrammaa kaakaon flavanoleja. Tämän tarvittavan määrän saa jo 10 grammasta tummaa suklaata tai 2,5 grammasta kaakaojauhetta.

Eli 200 gramman suklaalevystä riittää annoksia melkein kolmeksi viikoksi. Reilu teelusikallinen kaakaojauhetta on päiväannos. Yksi teelusikallinen kaakaojauhetta painaa 2 grammaa ja ruokalusikallinen kaakaojauhetta painaa 6 grammaa. Desilitra kaakaojauhetta painaa 40 grammaa.

 

4Kannattaako tummaa suklaata syödä aamiaiseksi?

– Suklaata ei kannata ahmia, koska se sisältää runsaasti energiaa. Kymmenen grammaa on pieni määrä ja sen voi nauttia yhtä hyvin aamiaisella kuin iltapäiväkahvin seurana.

– Suklaata parempi vaihtoehto on käyttää kaakaojauhetta, koska silloin voi itse säädellä rasvan ja sokerin määrää. Kaakaosta voi vaikka valmistaa juoman rasvattoman maidon kanssa ja nauttia sen aamupalalla tai välipalana. Mukaan voi vielä lisätä marjoja tai hedelmiä.

 

5 Ovatko suklaata sisältävät energiapatukat suositeltavia välipaloja?

– En suosittele proteiinipatukoita kenellekään. Hyvin usein patukoiden proteiini on peräisin soijasta, joka ei ole paras mahdollinen vaihtoehto. Esimerkiksi maito on huomattavasti parempi proteiinin lähde. Soija ei ole kotimainen proteiinilähde ja patukat sisältävät paljon sekä rasvaa että sokeria.

– Vähärasvaisista, kotimaisista maitotaloustuotteista saa helposti hyviä välipaloja, jotka sisältävät hyvälaatuista proteiinia. Myös kotimaiset kaurapohjaiset välipalatuotteet ovat parempi vaihtoehto kuin ulkomaiset proteiinipatukat. Itse en pakkaisi lapseni urheilukassiin proteiinipatukoita, Marina Heinonen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.