Kaksi loukkaantui myrkkyvuodossa Siilinjärvellä – vaurioita myös useisiin autoihin

Huoltoaseman pihaan säilytykseen jätetty säiliövaunu alkoi vuotaa vahvaa typpihappoa Siilinjärvellä sunnuntaina aamuyöllä.

Pelastuslaitos sulki paikallisen Golftien liikenteeltä ja eristi huoltoaseman pihan Siilinjärven moottoritien ja Golftien risteyksessä.

Tuulen suunta oli sellainen, ettei moottoritietä tarvinnut sulkea. Huonolla tuurilla myös se olisi jouduttu tekemään.

Säiliövaunu oli alkanut vuotaa mahdollisesti jo puolilta öin, sillä vaunun luona oli nähty lammikko, mutta kukaan ei ilmoittanut siitä heti hätäkeskukseen.

Palomiehet saivat hälytyksen aamukahdelta, kun vuotavan vaunu luona nähtiin jo pieni punaruskea myrkkypilvi.

Typpihappo höyrystyy ja sen hengittäminen ärsyttää keuhkoja ja voi pahimmillaan aiheuttaa vakavia keuhkovaurioita tai jopa kuoleman.

– Lisävahinkojen estämiseksi huoltoaseman piha piti eristää, siellä olleet ihmiset evakuoida ja Golftie sulkea, palomestari Arssi Heiskanen Pohjois-Savon pelastuslaitokselta sanoo.

Huoltoaseman pihassa oli yöparkissa rekka-autoja, joissa sisällä nukkui niiden kuljettajia.

– Heidät kaikki herätettiin ja evakuoitiin alueelta saman tien. Ensihoitajat tarkistivat neljän henkilön voinnin eikä heillä silloin ollut hoidon tarvetta. Kahdelle tuli kuitenkin oireita myöhemmin ja he hakeutuivat saamiensa ohjeiden mukaan vielä hoitoon.

Kahden hoitoon joutuneenkaan ei tämänhetkisen tiedon mukaan tiedetä loukkaantuneen vakavasti.

Vaati järeää suojautumista

Typpihappoa valui rikkoutuneen säiliön alapuolelle asvaltille. Ilmaan höyrystynyt aine laimeni itsestään ilmaan.

– Välittömän vaaran alue oli 50 metriä. Sinne ei voinut mennä kukaan ilman kemikaalisuojapukua, Heiskanen kertoo.

Happovuoto vaatii palomiehiltä suojautumista paineilmalaitteilla, joiden päälle puetaan vielä kemikaalisuojapuku. Arkistokuva Kuva: Asta Tenhunen
 

Lisäksi laajempi eristys tehtiin 200 metrin säteelle.

Pelastuslaitos selvitti ensin, olisiko vuotavan typpihappovaunun voinut siirtää Yaran tehdasalueelle, jossa olisi ammattimaiset olosuhteet purkaa typpihappolasti ja käsitellä sitä.

– Vuotava voimakas aine oli kuitenkin rikkonut vaunua niin, ettei se kestänyt siirtämistä.

Palomiehet tilasivat paikalle hiekkakuorman, joka kaadettiin vuotopaikan luo ja palomiehet alkoivat imeyttää vuotolammikkoa hiekkaan.

Kun paikalle saatiin toinen ehjä säiliö, vaurioituneen kemikaalisäiliön typpihappolastia alettiin pumpata siihen.

Rikkoutunut vaunu oli niin epästabiili, etteivät palomiehet voineet edes kiivetä sen päälle pumppaustöihin.

– Paikalle tuotiin pelastuslaitoksen nostolava-auto, josta siirtopumppaus tehtiin, Heiskanen kertoo.

Nostolava-autolla palomiehet pääsevät lähestymään kohdetta ylhäältä päin, jos esimerkiksi vaunun päälle on päästävä eikä se kestä kiipeämistä. Myös nostolavassa piti käyttää suojapukua. Kuva: Asta Tenhunen
 

Happoa vuoti viereisten autojen renkaisiin

Koska vuoto oli ehtinyt jatkua mahdollisesti joitakin tunteja, nestemäistä happoa oli valunut vierekkäin pysäköityjen autojen alle.

– Palomiehet kemikaalisuojapuvuissa ajoivat rekkoja pois vuotopaikalta. Kun yötä paikalla olleet kuljettajat olivat tarkistaneet omat autonsa, he saivat jatkaa niillä matkaa, Heiskanen kertoo.

Poliisi antoi kuljettajille myös erikoislupia autojen siirtämiseen yöllä, vaikka kuljettajalla olisi pitänyt olla vielä lepoaikaa jäljellä. Hätätilanteessa lain edellyttämistä ajo- ja lepoajoista sallittiin poiketa sen verran, että autoja saatiin pois onnettomuuspaikalta.

Ongelmaksi muodostui se, että huoltoaseman pihassa oli myös useita rekkoja tai niiden vaunuja pitkäaikaissäilytyksessä eikä niiden avaimia meinattu saada käyttöön mistään.

– Tavoittelimme niiden omistajia, mutta kaikkia heistä ei saatu kiinni eikä rekkoihin löytynyt avaimia.

Osassa autoista, jotka ehtivät olla paikalla pidempään, typpihappo aiheutti syöpymiä renkaisiin. Viranomaiset ovat kieltäneet, ettei niillä saa lähteä maantieliikenteeseen ennen kuin omistaja on eristyksen päätyttyä tarkistanut renkaiden ja autojen kunnon happovaurioiden varalta ja tarvittaessa korjannut viat.

Suomessa on poikkeuksellista, että järeissä kemikaalisuojapuvuissa olleet palomiehet evakuoivat osan rekoista turvaan ajamalla niitä pois vuotopaikan luota. Näillä toimin palomiehet saivat kuitenkin minimoitua merkittävän määrän omaisuusvahinkoja.

Siivous kesti iltaan asti

Vuotava säiliö saatiin pumpattua tyhjäksi päivällä ja Golftie avattiin liikenteelle sunnuntaina keskipäivällä eli noin kymmenen tuntia pelastuslaitoksen saaman hälytyksen jälkeen.

Paikalle tilattiin myös kuljetusfirma siirtämään vaurioitunut vaunu pois alueelta. Lisäksi vaarallisten jätteiden siivoukseen erikoistunut firma puhdisti imeytysaineet pihalta ennen kuin pelastuslaitos vielä pesi asvaltin ja laimensi viimeiset vuodon rippeet.

Vasta sen jälkeen eli kello 20:n jälkeen illalla eristykset voitiin alueella purkaa ja huoltoasema voitiin jälleen avata asiakkaille.

Siilinjärven onnettomuudessa oli sekin erikoisuus, että poliisin mukaan sivulliset autoilijat olivat vaarantaa itsensä, kun myrkkypilven alueelle yritti tunkea sivullisia eristysnauhoista huolimatta pitkin sunnuntaiaamua.

Poliisipartiot joutuivat olemaan paikalla aamun ja päivän, jotta he ohjasivat useita uteliaita pois huoltoaseman luota heidän oman turvallisuutensa vuoksi. Viranomaiset toivovat ohikulkijoiden noudattavan viranomaisten määräyksiä onnettomuuspaikalla, ettei kellekään satu lisää vahinkoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Huoltoasema suljettiin kaasuvuodon vuoksi Siilinjärvellä