Kokenut paaritaksiyrittäjä: Hinnat on poljettu liian alas

Savon Sanomat kertoi torstaina, miten taksien osuus Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueella tehtävistä potilaskuljetuksista on kasvanut.

Vuodesta 1992 paaritaksia ajaneen kuopiolaisen Kari Krögerin mukaan kiire ja kilpailu ovat lisääntyneet viime vuosina alalla.

Krögerin mielestä esimerkiksi KYSin taksiyrittäjille maksamat korvaukset ovat kovin alhaisia.

– Ne eivät ole enää taksin hintoja, toteaa keväällä eläkkeelle jäävä Kröger.

Yli 80 euroa normaalisti maksavia taksimatkoja saatetaan Krögerin mukaan ajaa alle 40 eurolla.

– Sillä saa juuri ja juuri elannon.

Mitä enemmän matkustajia, sen hankalampaa kuskille

Paaritaksien lisäksi potilaita voidaan kuljettaa myös isoilla joukkoliikenneautoilla, joihin mahtuu enemmän matkustajia.

Pitkään potilaiden kanssa työskennellyt Kröger pitää matkustajamäärän kasvattamista kuljettajan työn kannalta hyvin hankalana. Matkustajamäärällä on vaikutusta myös asiakkaan saamaan kokemukseen.

– Jos on paljon potilaita vietävänä eri paikkoihin, kiirettä tulee. Kun nopeudet kasvavat, asiakkaat yleensä voivat herkemmin pahoin, sanoo Kröger.

Myös pysähtymään joutuu enemmän, jolloin matka-aika pitenee.

Asiakkaiden palvelu paras koulu

Paaritaksin kuljettajilta ei vaadita erikoiskoulutusta, eikä sitä pitkänlinjan yrittäjän mielestä pitäisikään vaatia, ensiapukoulutusta lukuun ottamatta.

– Paras koulutus on asiakkaiden kanssa puhuminen, toteaa Kröger.

Hänen mukaansa kuljettajan työtä vaikeuttaa se, että aina asiakkailta ei saa palautetta. Etenkin iäkkäät ihmiset saattavat Krögerin kokemuksen mukaan jättää mainitsematta, vaikka kyydissä jokin painaisi tai vaivaisi.

– Me savolaiset olemme välillä äikkäpäitä. Meidän pitäisi keskustella enemmän keskenämme, toteaa Kröger.

Yrittäjä toivoo, että omaiset ja potilaat ottaisivat sinnikkäämmin yhteyttä yrittäjiin tai palvelunjärjestäjään, jos pulmia ilmenee. Silloin ongelmiin voitaisiin puuttua.

Huonot kokemukset jättävät ennakkoluuloja

Kröger ajaa pääasiassa Kelan maksamia kyytejä, mutta välillä hän kuljettaa myös KYSin siirtopotilaita, jos sopimustaksit eivät ehdi kyytiä ottaa. Joskus paaritaksin kyytiin nouseminen on potilaalle pelottava paikka.

– Kerran menin potilasta hakemaan, mutta hoitaja sanoi, että kyytiläinen on mennyt lakkoon, eikä aio nousta moiseen autoon, kertoo Kröger.

Kun taksiyrittäjä jututti kyydistä kieltäytynyttä potilasta, kävi ilmi, että tällä oli huonoja kokemuksia aiemmalta taksimatkalta.

Krögerin mukaan kokemuserot voivat johtua monesta asiasta. Yksi tekijä on auton kunto ja koko. Myös kuljettajan palvelualttius vaikuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

88-vuotias mies kauhistui taksikyydistä - "Näin hallusinaatioita"