Kuolonkolareita oli harvinainen kirjo

Pohjois-Savon viime vuoden kuolonkolareissa on yksi erikoinen piirre: Ne ovat kaikki keskenään hyvin erilaisia.

–Pelkästään poliisin valvonnan kannalta tällainen tilanne on mahdoton tehtävä, ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisin liikennepoliisista kuvailee tilannetta.

Poliisi ei ole kuitenkaan luopunut toivosta puuttua turmiin, vaan päinvastoin kolareista yritetään aina ottaa opiksi.

Liikenneonnettomuuksissa kuoli 15

Jotta kuolonkolareita voitaisiin ehkäistä, Suomessa tutkitaan kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet sekä iso joukko vakavia muita kolareita.

Poliisin rikostutkinnan lisäksi kolareita tutkivat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat. Pahkin on puheenjohtaja Pohjois-Savon liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa, johon kuuluu poliisijäsenten lisäksi lääkärijäsenet, psykologi, autoteknisiä jäseniä sekä tien kunnon asiantuntijoita ely-keskukselta.

He ovat peranneet kaikki viime vuoden kuolonkolarit Pohjois-Savosta.

Kuolemaan johtaneita turmia oli 13 ja niissä kuoli 15 ihmistä. Toissa vuonna liikennekuolemia oli 11, ja viiden viime vuoden keskiarvo Pohjois-Savosta on kahdeksan. Tutkijalautakunta on huolissaan suunnasta.

Humalaiset kuljettajat olivat todella humalassa

Pahkin ja lautakunnan eniten kolareita tutkinut poliisijäsen, vanhempi konstaapeli Martti Väänänen uskovat, että liikenneturvallisuus koostuu lopulta monesta palasesta.

Rattijuopumusvalvonnalla on tärkeä merkitys arkipäivän liikenneturvallisuudelle, vaikka humala liittyy kuolonkolareista vain viidesosaan.

–Humalassa ajaneet olivat todella kännissä ja monet ajaneet humalassa jo monta kertaa aiemminkin, Väänänen sanoo.

Viime vuoden kuolonkolareista kaksi johtui humalaisesta kuljettajasta. Leppävirralla elokuussa kuljettaja ja hänen kyydissään ollut matkustaja molemmat kuolivat ulosajossa.

Kesäkuussa Rautalammilla kuoli rattijuopon kyydissä ollut mies, mutta kuljettaja itse selvisi loukkaantumisella. Kuljettaja oli tuomittu aiemmin kolme kertaa törkeästä rattijuopumuksesta ja viidesti rattijuopumuksesta.

Tärkeä oli keskittyä siihen, mitä tekee

Lisäksi marraskuussa Kiuruvedellä autoilija ajoi katua ylittäneen miehen päälle. Jalankulkija kuoli myöhemmin sairaalassa.

Kuljettaja olisi ollut väistämisvelvollinen. Osasyynä tilanteen yllättävyyteen oli kuitenkin, että päihtynyt jalankulkija ilman heijastinta astui pimeällä sadekelillä kadulle.

Jalankulkijaturmia sattui toinenkin, joka oli hyvin erilainen: Ammattikuljettaja peruutti jakeluautolla vahingossa rollaattorilla kulkeneen vanhuksen päälle Kuopion torin reunalla Puijonkadulla, jossa rakennetaan vielä kävelykatua.

Lapsia kuoli kaksi: kaatuneen traktorin alle pudonnut poika ja kaverinsa mopolla ajanut poika.

– Pohjois-Savon onnettomuudet sattuivat hyvin erilaisilla teillä ja eri vuodenaikoina. Huonolla ajokelillä oli merkitystä vain yhteen kolariin Nilsiässä ja siinäkin se oli vain osasyy, poliisit pohtivat.

–Tärkein tekijä liikenteessä on ratin ja penkin välissä: kuljettaja, Väänänen sanoo.

– Kun ollaan liikenteessä, pitää keskittyä omaan tekemiseensä, Pahkin muistuttaa.

Jos kuljettaja nukahtaa tai ei seuraa liikennettä, pienetkin virheet voivat kertautua tuhoisasti.

 

Aiheesta lisää lauantain Savon Sanomissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.