Kuopion kriisikeskuksen toiminta supistuu

Kuopion kriisikeskuksen vastaanotto sekä puhelinpalvelu supistuvat ensi vuonna, sillä Kuopion kaupunki on irtisanonut ostopalvelusopimuksensa keskuksen kanssa. Sopimus päättyy tämän vuoden loppuun.

Kriisikeskusta ylläpitävä Kuopion seudun mielenterveysseura Hyvä Mieli ry on joutunut irtisanomaan 14 työntekijästään kolme. Lisäksi Hyvä Mieli on irtisanonut muidenkin kuntien ostopalvelusopimuksia, koska ilman Kuopion mukana oloa sopimusten velvoitteita ei pystytä täyttämään.

Muutokset vähentävät kriisivastaanottoaikoja jo nyt marras–joulukuussa. Lisäksi ajanvarauksessa ja kriisiasiakasvastaanotossa on kaksi viikkoa kestävä sulku vuoden 2017 alussa. Ajanvaraus avautuu uudelleen 16. tammikuuta.

Kriisikeskuksen muut palvelut, kuten rikosuhripäivystys, LINITY-vastaanotto itsemurhaa yrittäneille ja pelituki, palvelevat normaalisti.

Kriisivastaanotolla oli viime vuonna reilut 900 asiakasta, joiden käyntejä oli yhteensä noin 2 300.