Kuopion matkakeskus: Rossin avaus sai vaisun vastaanoton

Kuopion matkakeskus sopisi suojellulle rautatieasemalle. Tätä mieltä on rautatieasemalla kahvilaa ja ravintolaa pyörittävä yrittäjä Tatu Naamanka.

– Istuttiin rouvan kanssa rantasaunassa Nilsiässä, kun sain tämän idean. Olen sitä esitellyt kuopiolaisille päättäjille. Viimeksi juteltiin tästä Markku Rossin (kesk.) kanssa.

Naamangasta Kuopion nykyiset matkustajavirrat eivät riitä suuren matkakeskuksen tarpeisiin.

– Edes tätä asemakahvilaa ei kannattaisi pitää, ellei aseman yläkerrassa olisi seitsemää majoitushuonetta. Kannattaisi yhdistää nämä matkustajavirrat, että edes nämä palvelut säilyisivät.

Naamangasta rautatieaseman kahvilasta ja odotusaulasta on niin lyhyt matka linja-autolaitureille, ettei palvelujen yhdistäminen olisi ongelma.

– Laitettaisiin junaliikenteen tapaan bussiliikennettä varten aikataulunäytöt. Lisäksi bussilaitureilta voisi näkyä livekuva kahvilaan, missä asiakkaat voisivat rauhassa odottaa bussin lähtöä, suunnittelee mies.

Naamanka on menossa ensi maanantaina neuvottelemaan ideoistaan Kuopion kaupungin palvelualuejohtaja Jarmo Pirhosen kanssa.

Hän neuvottelee myös VR:n kanssa, voisiko hän ottaa hoitaakseen junaliikenteen lipunmyynnin, jonka VR lopetti hiljattain asemalta.

Kuopion kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Rossi otti vappupuheessaan esille ajatuksen matkakeskuksen sijoittamisesta rautatieaseman yhteyteen, jolloin uuttaa matkakeskusta ei tarvitsisi rakentaa ollenkaan.

Ehdotus saa virka- ja luottamusmiesportaassa varautuneen vastaanoton.

Maanantaina esitystään Savon Sanomille tarkentanut Rossi pitää järkevänä, että sekä rautatie- että linja-autoliikenteen matkustajapalvelut keskitettäisiin rautatieasemalle. Se säästäisi kaikkien osapuolten rahaa.

– Samalla voisimme saada VR:n ja Matkahuollon yhteisen lipunmyynnin.

Hän kertoo keskustelleensa ideastaan muun muassa VR:n, Linja-autoliiton ja Liikenneviraston johdon sekä Kuopion kaupungin edustajien kanssa.

Rautatieaseman asemalaitureiden kunnostusta on suunniteltu ratapihojen suunnittelun yhteydessä. Liikenneviraston projektipäällikön Ilkka Vellosen mukaan hankkeelle ei kuitenkaan ole vielä osoitettu rahoitusta.

Tarkoituksena on rakentaa esteettömyysvaatimukset täyttävät korkeat reunalaiturit sekä hissit asematunnelista laitureille.

Pirhosen mukaan keskusteluissa on ollut väliaikainen matkakeskus rautatieasemalle siksi ajaksi, kun linja-autoaseman korttelia rakennetaan.

Pirhosesta rautatieasema voi olla osa matkakeskuskokonaisuutta.

– Nykyiset suunnitelmat linja-autokenttineen ja pysäköintitaloineen tuntuvat kuitenkin vielä tavoittelemisen arvoisilta.

Alunperin suunnitelmissa oli rakentaa matkakeskukseen muun muassa odotushalli ja lipunmyyntitilat.

– Nyt näyttää siltä, että kumpaakaan ei tarvita.

Pirhosesta myös kortteliin suunniteltu työpaikkakeskittymä puoltaisi linja-autoliikenteen palvelujen keskittämistä uuteen kortteliin.

– Toki jonkinlainen sekä–että -ratkaisu on mahdollinen. Mutta en vielä innostu siitä, että rautatieasema olisi ainut matkakeskus.

Kaupunkirakennelautakunnan puheenjohtaja Iiris Asikaisesta (sd.) lähtökohtana on saada matkakeskus linja-autoaseman kortteliin.

– Alueen rakentuminen etenisi paremmin, mikäli alueella olisi sekä matkakeskuspalveluja että asuin- ja liiketiloja.

Myöskään kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Kantanen (kok.) ei lämpene Rossin idealle.

Vuosikaudet vireillä ollut matkakeskushanke jumiutui viime vuonna, kun Technopolis Oyj vetäytyi hankkeesta.

Kaupunki etsii kuitenkin koko ajan toteuttajaa korttelille, johon tulisi matkakeskuksen lisäksi liiketiloja ja asuntoja. Pirhosen mukaan parhaassa tapauksessa rakentamaan päästäisiin ensi vuoden lopulla.