Kuopion seudun bussikyyteihin toivotaan yhtä maksuvyöhykettä

Siilinjärveläisellä Maritta Niemisellä on vastaus heti valmiina.

– Ehdottomasti kannatan yhtä maksuvyöhykettä Siilinjärvelle ja Kuopioon.

Hän toteaa niiden olevan samaa työssäkäyntialuetta. Itse hän käy bussilla Kuopiossa viikoittain lastensa luona

Kuopiossa kerran kuukaudessa asioiva Hilkka Ahola toivoo myös, ettei kuntarajan ylittämisestä tarvitsisi maksaa ylimääräistä.

Marko Isosaari ei kerrytä kilometrejä autoonsa vaan menee töihin Kuopioon bussilla. Hän on huomioinut laskelmissaan omasta autosta koituvat pysäköintimaksutkin.

Isosaaren mielestä yksi maksuvyöhyke olisi parempi, jos se pudottaisi hintoja.

– Käytän työmatkoihin kuukausikorttia. Kohtuullisen nopeasti busseilla pääsee. Omaa aikaakin jää. Voi olla joku kirja tai lehti mukana.

Kuopion A-vyöhykkeellä ja Siilinjärven B-vyöhykkeellä kertalipun hinta on 3,30 euroa. Hinta nousee 5,50 euroon, kun kahden vyöhykkeen raja ylitetään.

Työmatkalaiset käyttävät yleensä 30 päivän kausilippua, joka maksaa 53 euroa, mutta kuntarajan yli mennessä 88 eli lisähintaa tulee 35 euroa.

Siilinjärveltä käydään töissä esimerkiksi Kuopion yliopistollisessa sairaalassa.

C:n ja D:n hinnoittelu on korkeampi, samoin matka vielä useamman vyöhykerajan yli.

Siilinjärven kunnanjohtajan Vesa Lötjösen mukaan Kuopion seudun talousalue Siilinjärveltä Matkukseen pitäisi olla samaa maksuvyöhykettä.

– Silloin joukkoliikenne palvelisi aidosti työssäkäyntiä ja asiointia, mitä kulkee ristiin rastiin Kuopion ja Siilinjärven välillä.

Yhdellä lipulla vapaasti matkustaminen vauhdittaisi kasvavan alueen kehitystä.

– Siitä hyötyisivät molemmat, joskin ehkä kustannustakin tulisi.

Olennaista Lötjösestä on yksinkertaistaa ja helpottaa seudun ihmisten liikkumista Kallansiltojen yli.

– Silloin joukkoliikennettä alettaisiin käyttää nykyistä enemmän.

Samalla vähenisi monen perheen paine toisen auton hankkimiseen. Se ehkäisisi automäärän kasvua moottoritiellä, jota kaupunkiseudun sisäinen liikenne kuormittaa raskaasti.

Vuonna 2015 nykyiseen Waltti-järjestelmän maksuvyöhykkeisiin siirtyminen nostatti äkäisen palauteryöpyn Etelä-Siilinjärveltä. Muutaman kilometrin bussimatka Vuorelasta Kuopion Päivärantaan kallistui huomattavasti.

– Siilinjärven joukkoliikenteen ykköstavoite on palvella työssäkäyntiliikennettä ja tarjota kilpailukykyinen vaihtoehto Kuopion suuntaan. Myös niille kuopiolaisille, jotka käyvät töissä Siilinjärvellä, Siilinjärven joukkoliikenteen yhdyshenkilö Pekka Kauhanen kertoo.

Loppusuoralla olevassa Kuopion seudun joukkoliikennestrategiatyössä huomioidaan siilinjärveläisten toiveita. Mahdollisuus A- ja B-maksuvyöhykkeiden yhdistämiseen selvitetään.

Se on joukkoliikennelautakunnan siilinjärveläisten jäsenten tärkein toive.

– Yhdistäminen tarkoittaisi samaa taksaa. Selvitetään, mihin resurssit riittävät. Vai alennetaanko rajanylityksen hintoja, Kuopion joukkoliikenneinsinööri Seija Pasanen toteaa.

Hän muistuttaa, että pyrkimyksenä on saada lisää ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Kuopiossa joukkoliikenteen matkustajamäärä kasvoi viime vuonna 15 prosenttia edellisestä vuodesta.