Laitaatsalmen junasilta ei palaa helposti

Savonlinnan ja Pieksämäen ratayhteyden palauttaminen osoittautunee työlääksi. Savonlinnan Laitaatsalmesta syksyn aikana puretun rautatiesillan korvaaminen uudella vaatii poliittisen päätöksen. Edellytykset ovat heikohkot. Rahaa on niukasti ja elinkeinoelämän odotetaan osoittavan, että rataa tarvitaan, vaikka sen läpi on viime vuosina kulkenut vain harvaa huoltoliikennettä.

Etenkin Savonlinnan seudulla ratayhteys länteen koetaan yhä tärkeäksi.

– Me uskomme perusteollisuuden menestymiseen näilläkin leveysasteilla. Rataverkko pitäisi nähdä elinkeinoelämän kannalta, niin että se mahdollistaisi luonnonvarojen hyödyntämisen maakunnassa, sanoo Savonlinnan kauppakamariosaston puheenjohtaja Arto Tolvanen.

– Monessa maassa tehdään niin päin, että ratoja on lähdetty ylläpitämään ja kehittämään. Suomen pitäisi tehdä samoin.

Maantiesiltojen rakentaminen Laitaatsalmen tulevan syväväylän yli alkaa keväällä, jos markkinaoikeus ratkaisee valituksen urakkakilpailusta heti alkuvuodesta, kertoo projektipäällikkö Hannu Nurmi Liikennevirastosta.

Noin 12 miljoonan euron käännettävä rautatiesilta ei mahtunut myönnettyyn 40 miljoonan euron rahoitukseen. Sillan rakentaminen ja yhteyden palauttaminen liikenteelle on mahdollista, jos rahaa jossain vaiheessa löytyy. Kiskoja ei kääritä rullalle, vaan siltaa varten on paikkavaraus, suunnitelmat ja ympäristölupa.

– Rautatiesilta vaatii vielä jonkin verran jatkosuunnittelua. Avattavia siltoja rakennetaan Suomeen sen verran harvakseltaan ja suunnittelijoitakin on vain muutamia, Hannu Nurmi kertoo.

– Noin ison avattavan sillan rakentaminen on parin vuoden prosessi. Se on melko vaativa kohde rakentaa, kun sillan aukko on noinkin iso.

Laitaatsalmeen suunnitellun käännettävä rautatiesillan kääntötaso olisi 53 metriä ja kantapää 35 metriä pitkä. Yhteensä 88-metrinen kääntösilta ylittäisi 38-metrisen vesiaukon.

Syväväylän yli rakennetaan kaksi 24,5 metriä korkeaa ja yli puoli kilometriä pitkää maantiesiltaa. Työ oli aikomus aloittaa jo viime syksynä, mutta tarjouskilpailun hävinneen yrityksen valitus markkinaoikeuteen viivästyttää hanketta noin vuodella.

Autoliikenteelle hanke on nykyisen aikataulun mukaan valmis loppuvuodesta 2018 ja Saimaan syväväylä siirtyy Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen keväällä 2019.