Matkailusivusto rempallaan Kuopiossa

Kesä on alkanut, mutta Kuopion matkailusivustolla vieraileva turisti ei saa kaupungista täyttä kuvaa.

Jos visitkuopio.fi -nettisivustolle päätyy nyt, Kuopion palvelutarjonta vaikuttaa varsin niukalta. Hotellihaku tuottaa ajalle 24.-31.5. vain kaksi tulosta, Tahkon ja Kuopion Sokos-hotellin, vaikka esimerkiksi Cumuluksessa on hotellin omien sivujen mukaan tuolloin vapaata.*

Tavaratalot ja kauppakeskukset -osiossa on lueteltu Osuuskauppa PeeÄssä, ABC Pitkälahti, ABC Niirala, ABC Siilinjärvi ja Matkus Shopping Center. Missä ovat Carlson-tavaratalo ja kauppakeskukset Aapeli, Apaja, Hermanni ja Minna?

–Sivusto on osittain keskeneräinen ja tahtoo olla niin, että sinne pääsee rahalla, Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Suutarinen toteaa.

Myös Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen muistuttaa, että tässä vaiheessa pitää olla vielä armollinen: Kuopio-Tahko Markkinointi Oy perustettiin vasta vuodenvaihteessa ja uusi toimitusjohtaja aloittaa työssään kahden viikon päästä.

 

Se, että yritys, kauppakeskus tai hotelli mainitaan Visit Kuopio -sivustolla, maksaa Suutarisen muutamia satasia. Bannerin hinta on tuhansia euroja.

–Minimipanos on 300 euroa, Kirsi Soininen lisää.

Sivuston rakentamisesta ja sisällöntuotannosta vastaa Pohjolan Mylly Oy.

–Toukokuun lopussa sivut laitetaan seuraavalle tasolle. Sivuja kannattaa katsoa tarkemmalla silmällä viikon, kahden päästä, Pohjolan Myllyn hallituksen puheenjohtaja Juha Tanskanen sanoo.

–Samassa yhteydessä alkaa kesän markkinointi.

 

Kirsi Soinisen mukaan sivustolle ei ole saatu vielä kaikkea sisältöä eikä kaupungin puolelta olla vielä tyytyväisiä.

–Se pitää kuitenkin sallia, sillä nollasta on lähdetty, hän korostaa.

Soinisen mielestä Kuopion tarjonnan pitää olla esillä laajasti, mutta toki ne tahot, jotka maksavat näkyvyydestä, myös saavat sitä.

–Odotamme yrittäjiä mukaan sankoin joukoin. Tarkoituksena on tehdä sivustosta yhteinen Kuopion matkailun markkinointialusta.

 

Kauppakeskus Aapelin markkinointisihteeri Tarja Korhonen ei muista, että visitkuopio.fi -sivustoa olisi heille markkinoitu.

–Mutta voihan sellainen tässä sähköpostitulvassa ohikin mennä.

Tarja Korhonen ymmärtää sen, että Visit Kuopio -sivuston taustalla on aloitteleva organisaatio.

–Se hakee varmasti vielä muotoaan.

Hän uskoo, että Aapelin näkyvyydestä Visit Kuopio -sivustolla ainakin keskusteltaisiin Kuopio-Tahko Markkinoinnin kanssa.

–Markkinointikanavia pitää olla monenlaisia. Sataset (eurot) eivät ainakaan kuulosta pahalta.

 

Toinen tarina on sivuston englanninkielinen versio. Etusivun vaihtuvissa kuvissa ovat Sami Kapanen jääkiekkovermeissä, luistelijoita Kallavedellä (=maassa on lunta), perhe mainostamassa Matkuksen kauppakeskusta ja neljäntenä Puijon torni.

Päivittämisen tarvetta siis on. Turisti saattaa olla varsin hoomoilasena, kun ensimmäisenä silmiin osuu teksti: ”KalPa team and Niiralan Monttu arena – Flagmans of Team Sports”. Jo laji saattaa jäädä epäselväksi.

Myös Tanskanen myöntää, ettei jääkiekko ole paras tapa markkinoida Kuopiota turisteille.

–Palataan parin viikon päästä asiaan.

 

*Tilanne sunnuntaina 18.5.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.