Pakkaset tulevat - maskilla vai ilman?

Pian yli kahteenkymppiin kiristyvä pakkanen panee autoilijat taas pähkimään, olisiko aika laittaa kaaran keulaan viimasuoja eli maskipeite.

– Olen minäkin sitä monet kerrat miettinyt, mutta en ole laittanut. Luotto autoon on niin kova, sanoo Marjut Rönkkö, joka kurvaa Iisalmessa kaupan pihaan.

Myyntityötä tekevä kajaanilainen ajaa viikossa tuhatkunta kilometriä ja työreissut yltävät Suomussalmen korkeudelle. Vuoden 2004 dieselmersu ei saa luksuskohtelua kovemmillakaan pakkasilla.

– Jos muistan piuhaan laittaa, niin se on jo hyvä. Lisälämmitintä tässä ei ole. Tämä kyllä lähtee kylmänä kahdenkympinkin pakkasilla. Joskus piti kyllä vähän houkutella, kun oli lähemmäs 30 pakkasta, Rönkkö naurahtaa.

Marjut Rönkön tyyli ei ehkä ole ihan oppikirjan mukainen, mutta tyypillinen.

Autoliiton kenttäpäällikkö Tero Hartikainen sanoo, että keskivertoautoilija ei tiedä esimerkiksi autonsa akun varausta ennen kuin on myöhäistä.

– Nyt olisi hyvä aika käyttää akku testauksessa, Hartikainen sanoo.

Hän muistuttaa, että sähkölaitteiden käyttö kovilla pakkasilla vaikuttaa akun varaukseen merkittävästi.

– Ja polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käytön jälkeen olisi hyvä ajaa sellainen puolituntia. Sitäkään eivät kaikki muista tai jos muistavat, eivät toteuta.

Viimasuojan käyttöä Hartikainen suosittelee varsinkin vähäruokaisiin nykyautoihin, joissa hukkalämpöä ei synny ja jäähdytysnesteen lämpötila pysyy turhan matalana.

Omatoimisesti tehtyä pahvi- tai muovisuojaa Hartikainen ei kuitenkaan suosittele, jos tekijällä on taipumus unohtaa suoja paikalleen, kun pakkanen hellittää.

– Jos suoja peittää liian tiiviisti jäähdytysilmakanavat, moottorin lämpötila nousee liian korkealle, kun ulkolämpötila nousee. Siksi olisi hyvä käyttää mallikohtaisia suojia, jotka on suunniteltu juuri sitä autoa varten.

Tero Hartikaisen mukaan avunpyynnöt Autoliittoon kasvavat räjähdysmäisesti pakkasilla. Suurin osa liittyy akkuongelmiin, mutta muitakin probleemia on.

Hartikainen muistuttaa, että lohkolämmittimen käyttöä ei kannata säästellä pakkasille asti, vaan suositus on, että auto pannaan roikkaan jo kuuden plussa-asteen lukemissa. Toisaalta liika lämmitys ei edistä asiaa ja kahden tunnin jälkeen lämmityksestä ei enää ole apua.

Vaikka tankkausoperaatio ei kovilla pakkasilla houkuta, silloin olisi normipäiviäkin järkevämpää pitää tankki täynnä. Vajaa tankki kerryttää herkästi kondenssivettä ja vesi painuu tankin pohjalle.

–  Vuosien saatossa vettä kertyy lammikoksi tankin pohjalle. Se on varsinkin vanhempien autojen ongelma.

Nyt loppui loskakeli: Itä-Suomi voi olla perjantaina Suomen kylmin paikka