Pop up -liikkeet palaavat Kuopioon – haku kampanjaan nyt auki

Tyhjät liiketilat Kuopion keskustassa täyttyvät jälleen tänä syksynä, kun Pop-Up Kuopio -kampanja järjestetään toista kertaa 25.9–7.10. Viime vuonna kampanja onnistui saamaan väliaikaiset toimitilat 26 yrittäjälle. Kampanjan tarkoituksena on antaa ilman toimitiloja oleville yrittäjille mahdollisuus tuoda tuotteitaan esille kaupungin keskustaan.

Tempauksen järjestäjä Kuopion nuorkauppakamari ry vastaa muun muassa tilojen hankkimisesta ja markkinoinnista. Kampanjaliikkeen vastuulle jää esimerkiksi liiketilan sisustaminen ja kohtuullisen osallistumismaksun maksaminen. Yksi viikko maksaa 150 euroa ja kaksi viikkoa 200 euroa.

Projektipäällikkö Tilla Martikaisen mukaan kampanjan avulla halutaan madaltaa kynnystä yrittämiseen.

– Pop up -kampanja tarjoaa loistavat mahdollisuuden lähteä kokeilemaan tuotteen tai palvelun kysyntää käytännössä hyvin pienellä riskillä.

Samalla halutaan herättää keskustelua siitä, miten tyhjillään olevia liiketiloja voidaan saada käyttöön, kun tilan vuokraaminen tehdään kiinteistön omistajalle helpommaksi sekä huomauttaa, että lyhytkestoisempiakin vuokrasopimuksia tarvitaan.

– Tavoitteena on tietenkin synnyttää pitkäaikaisia vuokrasuhteita, mutta välillä yritystoiminta ottaa aikaa käynnistyäkseen.

Haku mukaan kampanjaan on nyt avoinna osoitteessa Popupkuopio.fi. Viime vuonna kiinnostuneita oli yllätykseksi asti, eivätkä kaikki halukkaat saaneet toimitiloja. Tänä syksynä tilanne tilojen suhteen on lähtökohtaisesti sama kuin viime vuonna.

– Tilanteen mukaan haetaan lisää tiloja. Jos on tiettyjä liiketiloja, mitä kovasti kaivattaisiin, niistä voidaan lähteä erikseen neuvottelemaan.

Tänä vuonna uutena lisäyksenä on kampanjan oma infopiste, jonka avulla asiakkaat saadaan ohjattua paremmin Pop up -myymälöihin.

Palautteen perusteella kampanja onnistui viime vuonna erinomaisesti. Moitteita tuli ainoastaan siitä, että markkinointia olisi voinut olla enemmän. Palautteeseen on Martikaisen mukaan tartuttu ja se näkyy 50 euron korotuksella osallistumismaksuun edellisvuodesta.

– Markkinointia toki voidaan tehdä enemmän, mutta se vaatii markkinointirahaa.