Puijolle kaivattua latua uhkaa umpikuja

Jos Kuopion Puijon alarinteelle raivataan kahden kilometrin latu, Puijon ympäri saadaan yli kymmenen kilometrin hiihtoreitti.

Suunnitellun latuosuuden poikki kulkee ainakin 12 vettä keräävää noroa. Niiden yli pitäisi rakentaa vähintään latukoneen kestävät sillat.

Aiemmin puhuttiin helposta ladusta, mutta palvelupäällikkö Hannu Pöllän mukaan sellainen se ei olisi. Korkeuseroa on 40 metriä eli työläitä nousuja ja kovavauhtisia laskuja tulisi eteen.

Vuonna 2011 reittiä kaavailtiin alemmaksi, mitä Peipposenrinteen asukkaat vastustivat. Hiihtäjät olisivat sivakoineet tonttien vierestä. Myös alempi linjaus olisi ollut mäkinen.

Aiemmin selvitetyn ladun kustannusarvio oli noin 200 000 euroa. Jos norojen yli rakennetaan silllat, hinta voi kaksinkertaistua. Silloin kaupunki joutuu harkitsemaan, kannaatko koko latua tehdä.

Pöllä kaipaa muita vaihtoehtoja.

– Jos laitetaan talvella putki noroja varten, suvikelillä liikkuva vesi pääsee ladun ali. Latua hoidetaan kelkalla.

Ympäristöjohtaja Lea Pöyhösen mukaan latua suunnitellaan arvokkaalle luonnonsuojelualueelle, minkä vuoksi norot pitää ylittää silloilla.

– Se on myös Natura-aluetta, joten on oltava erittäin varovainen.

Luonnontilaisen noron hävittäminen tai muuttaminen vaatii nykyään vesilain mukaisen luvan, jota haetaan aluehallintovirastolta.

– Luonnonsuojelualueelle lupaa tuskin kannattaa edes hakea.

Ladulle on maisematyölupa. Ely-keskus on myöntänyt poikkeuksen luonnonsuojelualueelle rakentamiseen.

Oma ongelmansa on Puijolle nouseva autotie, jonka poikki hiihtäjien on päästävä. Tunneliin tai siltaan tarvitaan rahoitus. Muuten hiihtäjät kävelevät sukset kainalossa tien yli. Kaltevalla pinnalla voi kaatua ja samaan aikaan autoilijat saattavat ottaa vauhtia Puijon ylämäkeen.