Rataa oikomalla kolmessa tunnissa Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin

Silloin tällöin junalla Helsinkiin matkustavat Lea Ollikainen ja Sirpa Tarvainen pitäisivät matkustusajan lyhentämistä tunnilla hyvänä.

– Se olisi iso asia etenkin niille, jotka kulkevat sinne junalla viikoittain, Tarvainen toteaa.

Uusien raideyhteyksien rakentaminen maksaa paljon.

– Ne rahat tulisi mieluummin käyttää vanhusten hoitoon ja lasten koulutukseen, Ollikainen sanoo.

Pohjois-Savon liiton suunnittelujohtajan Paula Qvickin mukaan junamatkaa Kuopiosta Helsinkiin ei pysty lyhentämään tunnilla ilman radikaalimpia toimenpiteitä.

Hän kannattaa oikoradan rakentamista Helsingin lentokentältä, Porvoon kautta Kouvolaan.

Aiemmin on puhuttu Mikkeli–Heinola-Lahti–oikoradan puolesta, mutta se palvelisi vain Etelä- ja Pohjois-Savoa.

– Lentokenttä–Porvoo–Koskenkylä–Kouvola-oikaisulla olisi mahdollisuus palvella koko itäistä Suomea ja Helsinkiä. Se on paras Helsinki–Pietari-yhteyksien takia.

Savon radan parantaminen jatkuu.

– Mutta pitkän tähtäimen kolmen tunnin tavoitteeseen emme pääse ilman oikorataa.

Nykyään nopein junakyyti Kuopiosta Helsinkiin on kolme tuntia 59 minuuttia.

– Seinäjoki on lähes samalla leveysasteella Kuopion kanssa, mutta 2,5 tunnin päässä Helsingistä. Oikoradalla päästäisiin tähän aikaetäisyyteen ja tasa-arvoisempaan asemaan Länsi-Suomen kanssa.

Päätös oikoradan rakentamisesta Porvoon kautta vaatii itäiseltä Suomelta vahvaa edunvalvontaa.

– On myös Helsingin ja Turun Tunnin juna -hanke, Helsinki–Tallinna-tunneli ja Pohjanmaan radan puolesta on edelleen mittavia parannustarpeita.

Savolle tärkeä ratahanke voisi Qvickin mielestä kytkeytyä tunnelikokonaisuuteen, jos Kouvolan asema idän tavaraliikenteen logistiikkakeskuksena paranee.

– Tämä pitkän tähtäimen edunajon hanke ei aja lyhyen tähtäimen tärkeiden infrahankkeiden ohi.

Ne ovat Savon radan täsmätoimenpiteet, matkakeskus, valtatie 23, Viitostie, Ysitie ja elinkeinoelämälle merkittävät vähäliikenteiset tiet.

Qvick uskoo raideliikenteen suosion kasvuun, kun matka-ajat lyhenevät.

– VR on saanut kilpailukykynsä huomattavasti paremmaksi. Kuopiosta Helsinkiin pystyy matkustamaan jopa 25 euron säästölipulla.

Lisäksi työlainsäädäntö, yritykset ja organisaatiot antavat työntekijöilleen mahdollisuuden työskennellä etä- ja matkatöissä.

– Juna on oikeastaan ainoa, jossa sellainen on mahdollista.

Savon Yrittäjät kannattaa radan oikaisemista. Toimitusjohtaja Arto Nykäsen mielestä lentoliikenne Kuopiosta ei kehity, jos Finnairille ei saada kilpailua.

– Kolmen tunnin junayhteydellä pääsisi nopeammin Helsingin keskustaan.

Nykänen korostaa hyviä raideyhteyksiä myös runsaan viiden miljoonan asukkaan Pietariin.

– Jos matka-aika saadaan Kuopiosta ja Joensuusta lentokentälle ja Helsinkiin kolmeen tuntiin, ollaan jo kilpailukykyisiä Länsi-Suomen kanssa, toteaa puolestaan eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja, iisalmelainen kansanedustaja Markku Eestilä (kok.).

Raideliikenne

Etua Joensuullekin

Pohjois-Savon liiton vuoteen 2040 ulottuvassa maakuntasuunnitelmassa tavoitellaan kolmen tunnin junayhteyttä Kuopiosta Helsinkiin.

Parhaimpana ratkaisuna pidetään oikorataa Kouvolasta Porvoon kautta. Se myös nopeuttaa Helsingin ja Pietarin välisen matka-ajan 2,5 tuntiin.

Helsinki–Joensuu-yhteys lyhenee noin kolmeen tuntiin.

Pääradan kapasiteetti Keravalta etelään kasvaa ja mahdollistaa maankäytön tiivistämisen. Helsingin metropolialue ja työssäkäyntialue laajenevat.

Uusi raideyhteys Porvoon kautta on tulkittavissa osaksi Scandinavian-Mediterranean ydinverkkokäytävän parantamista, mihin voi saada EU:n Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitustukea (CEF-rahoitus).




Uusimmat

Savo

Snellmaninpuiston parturointi alkaa maanantaina – talvella puistossa käytössä vain yksi väylä neljästä

Kuopion vankilasta löytyi huumeita – ehdotonta tuomiota istuvalle lisää vankeutta

Savoon 3,5 miljoonaa euroa tukea Veikkauksen voittorahoista

Ylä-Savon tulevaisuusfoorumi saamassa tuulta alleen - Pielavedeltä vihreää valoa

Paikallinen kiinteistösijoittaja osti teollisuustontin Pielaveden kirkonkylältä – hankki aiemmin myös teollisuushallin

Suomen köyhin kunta antoi eniten hyväntekeväisyyteen – Rautavaaran Yhteisvastuu-potti omassa luokassaan

Ammattivarkaat kiersivät 17 myymälää kuukaudessa eri puolilla Suomessa – joka liikkeestä laukuttain tavaraa mukaan

Huumeita tilannut mies etsi myynnissä olleita asuntoja, joiden postilaatikoita yritti käyttää salaa tilauksiinsa

Kuinka seurakuntavaaleissa kävi sinun kotipaikkakunnallasi? Katso tästä läpimenneet

Kuopion yhteiseen kirkkovaltuustoon lähes puolet uusia

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.