Rekat uhkaavat juuttua Kumpusaarentien risteykseen

Syksyllä avattu Kuopion Kumpusaarentie ei täysin vastaa raskaan liikenteen odotuksia.

Pahin ongelma on Leväsentien liikennevaloristeys, jossa loivaan ylämäkeen tulevat rekat uhkaavat jäädä kiinni liukkaalla kelillä.

Kuopion Kuorma-autoilijat ry:n valtuutettu asiamies Topi Hytönen muistuttaa, että huonolla pidolla liikkeellelähtö on vaikeaa.

Hänen mukaansa aikatauluissa pysyttäisiin paremmin, jos ongelmaristeyksistä päästäisiin läpi ilman juuttumisen vaaraa.

Hankaluutena on edelleen myös Tasavallankadun ja Leväsentien risteyksen punaiset valot talvikelillä.

Molemmat risteykset koetaan ahtaiksi isoille ajoneuvoyhdistelmille.

Hytönen suosittelee rekkatien Leväsentien puoleisen pään suoristamista ja leventämistä. Notkelma pitäisi poistaa. Pito paranisi, jos ylämäkiin ja risteyksiin asennettaisiin lämmitysputkistot lumen ja jään poistamiseksi.

– Tarvitaan myös raskaan liikenteen tunnistavat liikennevalot, jotta ne vaihtuisivat etukäteen vihreiksi.

Vähintäänkin talvikunnossapidon tehostamista kaivataan.

Yksin hiekoitus ei riitä. Viime viikolla kuljettajia kiusasivat myös aurausvallit, jotka kavensivat ajoväylää. Silloin vaaditaan tarkkuutta, kun rekat kohtaavat risteysalueen kapeikossa.

– Perävaunu oikoo, Hytönen huomauttaa.

Hänen mielestään suunnittelijoiden pitäisi kuunnella nykyistä enemmän raskaan liikenteen ammattilaisten mielipiteitä.

Kaupungininsinööri Ismo Heikkisen mukaan Kumpusaarentiestä on tullut muutamia palautteita.

– Niistä ainakin kääntymiskaistajärjestelyihin on jo reagoitu. Valitettavasti maalimerkinnät jäivät ensi vuodelle.

Palautetta talvikunnossapidosta on välitetty kunnossapidon urakoitsijoille.

– Lähinnä kyse on ollut paremmasta liukkaudentorjunnasta risteyksissä. Urakoitsijat ovat parhaansa mukaan vastanneet pyyntöihin, mutta jatkuva lumentulo ja vaihtelevat kelit ovat olleet myös heidän haasteena.

Joitain parannuksia pyritään tekemään ensi vuonna. Heikkinen tutkiksi ensin halvimpia keinoja, kuten ennakolta vaihtuvia vihreitä valoja.

Kummastusta herättäneen Kumpusaarentien mutkan hän toteaa johtuvan siitä, että Servican liittymä ja Kumpusaarentie saatiin vastakkain valo-ohjattuun liittymään.

– Myös radan tasoylikäytävä on hankalalla paikalla. Se tarvitsee suojaetäisyyttä molemmin puolin. Radan korkeustaso on vaikuttanut ratkaisuihin.

Heikkinen toteaa, että Kumpusaarentiellä ja sen ympäristössä on muitakin liikkujia ja vaikuttavia tekijöitä kuin rekat.

– Ongelmia pyritään korjaamaan siten, että liikenteen sujuvuus taattaisiin kaikille.

Kuntatekniikkaliikelaitos Mestarin päivystävä työnjohtaja Reijo Vironen kertoo, että Kumpusaarentien risteyksessä on ollut ongelmia rekkojen kanssa.

– Siihen tullaan lämpimillä renkailla, tien pinta kiillottuu ja valot ottavat. Kallistusta ei ole paljon, mutta silti on vähän vaikeuksia lähteä siitä liikenteeseen. Jos valo olisi ennalta vihreä, rekoilla ei olisi hätää.

Muun muassa Kumpusaarentien risteystä hiekoitetaan usein. Tosin lumisateella vaikutus häviää nopeasti.

– Rekkamiehet ovat fiksuja ja ajavat hissukseen, jotta osuvat vihreään. Silloin he pääsevät läpi minimivauhdilla.

Rekkatie

Tasavallankadun ruuhkista eroon

Raskaan liikenteen yhteysselvitys Kuopion Siikalahden ja Kumpusaaren välille valmistui vuonna 1997. Selvityksessä tutkittiin 13 vaihtoehtoa. Yhdessä versiossa oli suora yhteys moottoritielle, jota varsinkin raskaan liikenteen edustajat kannattivat. Kuopion kaupunki haki katuhankkeella helpotusta Tasavallankadun ruuhkiin ohjaamalla Haapaniemen teollisuusalueen ja Kumpusaaren syväsataman liikennettä uudelle tielle. Keskustan ja Viitostien välillä olevan Tasavallankadun ongelmana on ollut pitkä ylämäki ja valoristeys, jossa rekat juuttuvat usein kiinni talviliukkailla keleillä. Tasavallankadulta Leväsentien kautta risteävä rekoille suunniteltu Kumpusaarentie avattiin yleiselle liikenteelle marraskuun alussa. Uusi tie on mitoitettu yli 30-metrisille superrekoille. Järjestely lyhensi Tasavallankadulla ajoa. Samassa yhteydessä uusittiin muitakin liikenneväyliä Siikalahden ympäristössä. Lahden yli rakennettiin Leipäniemen silta vanhan ponttonisillan paikalle. Leipäniemen sillan pohjoispuolelle tehtiin toinen silta, jota pitkin kevyt liikenne pääsee Kumpusaarentien ja sen vieressä olevan junaradan yli. Lisäksi urakassa muun muassa levennettiin Leväsentietä ja tehtiin uudet alikulkutunnelit Särkiniementien risteykseen. Hanke on ollut viime vuosien Kuopion kaupungin suurimpia investointeja. Kokonaiskustannukset olivat noin seitsemän miljoonaa euroa, josta Kumpusaarentien osuus oli noin kolme miljoonaa.

Uusimmat

Savo

Senioriliike haluaisi käyttää eläkerahastoja: "Hyöty valuisi isotuloisille eläkeläisille"

Siilinjärvellä huutokaupataan satoja pulpetteja ja muuta koulutavaraa purettavasta koulusta

Siilinjärven uudet vanhat vastasivat kenkäkysymykseen – katso kuvat ja video Siilinjärven lukion tansseista

Näin lukijat kommentoivat kenkäetikettiä: "Omissa vanhoissa moni tanssi verisin jaloin, kun ei ollut varaa korkkareihin. Tennarit olisivat olleet paremmat."

Huumerikolliset retostelivat rahoillaan – kännykästä löytyi kuvat setelinipuista ja aseista

Mies lähetti salassa pidettäviä tietoja naisen työnantajalle

Poliisi epäilee kylpylän sähkölaitepaloa tahallaan sytytetyksi

Loistokkaat vanhat hurmasivat Kuopiossa – katso kuvat värikkäistä mekoista, särmistä puvuista ja upeista kampauksista

Karjalan lennostoon uusi päävartio – myös kasarmirakennus uusitaan

Vanhojen tansseissa viuhui tennareita – Tapakouluttaja: "Ovat ehdottomasti etiketin vastaiset"

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.