Savon Sanomat piti lukijansa

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan Savon Sanomien kokonaistavoittavuus oli 284 000 lukijaa vuonna 2015. Määrä kasvoi noin tuhannella lukijalla edellisvuodesta.

Kasvua tuli digitaalisista palveluista, ja paperilehti piti hyvin pintansa. Printtilehdellä oli 124 000 päivittäistä lukijaa.

– Kehitystä voi pitää median haasteellisessa toimintaympäristössä erittäin hyvänä, va. päätoimittaja Seppo Rönkkö kertoo.

Savon Sanomissa on meneillään historiallinen kokonaisuudistus. Viime viikolla otettiin käyttöön uusi verkkopalvelu ja kahden viikon kuluttua paperilehti siirtyy tabloidiksi.

– Uudistuminen antaa meille mahdollisuuden kehittää Savon Sanomia entistä paremmaksi ja palvelevammaksi. Tärkeää on korkean odotusarvon pitäminen lukijoiden suuntaan. Lopulta ratkaisevaa ei kuitenkaan ole muoto vaan sisältö, Rönkkö sanoo.

Savon Sanomat oli tehokas uutislehti valtakunnallisilla uutisvoitoilla mitattuna. Rönkön mukaan uutisvoittojen lisäksi keskeistä on vahva maakunnallinen sisältö: oman alueen asioiden ja ilmiöiden kertominen paikallisten ihmisten kautta.

Levikkijohtaja Aki Pöntinen kertoo, että Pohjois-Savossa on tutkimustenkin mukaan uskolliset tilaajat ja lukijat. Savon Sanomien lukijoista yli puolet käyttää myös lehden digitaalisia palveluita. Monikanavainen käyttö näyttäisikin vakiintuvan lukijoiden tavaksi seurata lehteä.

KMT-tutkimuksen mukaan erityisesti 18–44-vuotiaat ovat omaksuneet viikottaiseen mediakulutukseensa lehtien sisältöjen seuraamisessa kaikki mahdolliset välineet matkapuhelimesta painettuun.

Viikottaisten eri kävijöiden määrää mittavaa viikkotavoittavuus oli Savon Sanomilla viime vuonna noin 230 000. Kasvua edellisvuoteen kertyi 12 prosenttia.

– Kasvua tuli etenkin loppuvuodesta verkon monipuolisuuteen ja sisältöihin tehtyjen satsausten ansiosta, digipäällikkö Jussi Murtasaari kertoo.

Verkkopalvelun uudistuminen luo hyvän pohjan kasvun jatkumiselle. Uudet sivut on otettu hyvin vastaan.

– Kiitosta on tullut ulkoasun selkeydestä. Jutut löytyvät aiempaa paremmin. Sivut myös latautuvat selvästi nopeammin, Murtasaari sanoo.

Printtilehden lukijamäärän pysyminen hyvällä tasolla ja verkkotilausten reipas kasvu antavat hyvän pohjan myös mediamyynnille. Myyntijohtaja Mirja Vänttinen muistuttaa, että sanomalehti on KMT-tutkimuksen mukaan mielekäs tapa seurata mainontaa.

– Olemme kiistattomasti alueemme tavoittavin media, joten mediamyynnin kannalta tilanne on hyvä.

Päätoimittajien kannanotto: Luotettavan median puolesta

Päätoimittajilta tiukka viesti valemediaa vastaan