Takaa-ajo voi päättyä luovilla keinoilla

Jos auton, moottoripyörän tai mopon kuljettaja lähtee poliiseja karkuun, poliisi käyttää takaa-ajon sijasta yhä erilaisempia keinoja tavoittaa kuljettaja.

Poliisit selvittävät nykyään nopeasti rekistereistä ajoneuvon omistajan ja yhteystiedot.

– Kun esimerkiksi mopot ovat usein vanhempien nimissä, poliisi voi soittaa äidille ja kertoa, mitä on tapahtunut. Vanhempia pyydetään ilmoittamaan, milloin mopoilija tulee kotiin, tai poliisi voi mennä jo vastaan kotiovelle, ylikonstaapeli Antti Mönkkönen Itä-Suomen liikennepoliisista kertoo.

Poliisi soitti kuskille, jos tämä voisi jo höllätä

Vaihtoehtoisia keinoja voi käyttää myös aikuisiin kuljettajiin luovalla tavalla.

Kun Kuopion poliisipartio valvoi liikennettä eräänä yönä tänä keväänä Itkonniemellä, kuopiolainen 30-vuotias mies lähti henkilöautolla karkuun. Poliisin vanha tuttu ajoi pitkin Itkonniemeä ja Männistöä, kunnes kääntyi kaahaamaan moottoritietä kohti etelään.

Taajamassa mies ajoi noin 100 kilometrin tuntinopeutta ja moottoritiellä 170 kilometrin tuntinopeutta.

–Koska kuljettaja oli meille hyvin tuttu, päätin soittaa hänelle kännykkään. Aion kysyä, eikö hän voisi jo lopettaa pakoon ajamisen. Että ei siitä ole mitään iloa nyt kellekään, ylikonstaapeli Hannu Kokkonen Itä-Suomen poliisista kertoo.

Kun Kokkonen soitti, edellä paennut auto hidasti ja ajoi tien sivuun. Syynä oli se, että pakenijan autosta loppui polttoaine.

Tällä kertaa pakenijan käskyttäminen puhelimitse ei ratkaissut tilannetta, mutta se on nykyään yksi poliisin vaihtoehtoinen, luova keino hillitä kaahareita.

–Tärkeintä näissä tilanteissa on se, että ihmiset säilyisivät ehjinä, ja jos mahdollista, niin omaisuus myös, Kokkonen sanoo.

Poliisi ajateltava ajattelemattomankin puolesta

Kun kuljettaja lähtee poliisin pysäytysyritystä karkuun, poliisi joutuu miettimään teon seurauksia omasta puolestaan, mutta myös usein päihtyneen tai muuten arvaamattoman pakenijan puolesta.

Poliisin pitäisi turvata itsensä, sivulliset ja pakenevan auton porukka.

–Poliisilla on mahdollisuus luopua toimenpiteestä, jos pakenijan tavoittamisesta aiheutuu suurta vaaraa itselle tai muille, Mönkkönen kertoo.

Poliisi höllääkin välillä pakenijan perästä, mutta se ei tarkoita aina sitä, etteikö kaahari jäisi kiinni.

Nykyään poliisi saa nopeasti ajoneuvon rekisterinumeron perusteella selville sen omistajan sekä yhteystietoja hänelle. Poliisit myös usein tunnistavat vanhat tuttunsa liikenteessä riippumatta, kenen autolla he ajavat.

Liikennepoliisi: Ei mitään hyötyä paeta

Mönkkösen mukaan useimmat karkuunlähtöyritykset ovat todella turhia kaikille.

–Kun poliisi pysäyttää mopoilijan, alkusyynä on usein puhallutus tai jokin pieni näkyvä vika, josta poliisi haluaa sanoa.

–Usein seuraamukset olisivat siinä vaiheessa jotain pientä. Kun mopoilija lähteekin karkuun, tilanne muuttuu heti. Rangaistukset ovat sitten aivan toista luokkaa.

–Poliisia pakoon lähteminen vaikuttaa myös autoilijan saamaan ajokieltoon.

Mönkkösen mukaan kuljettajien tulisi ennalta miettiä päähän toimintamalli, kuinka toimia. Oli alkutilanne mikä tahansa, vähimmällä selviää aina, kun poliisin pysäytysmerkistä höllää vauhtia ja pysähtyy.

Moottoripyöräilijöillä useimmiten karkuun lähtemisen syy on kova ylinopeus ja autoilijoilla ajo päihtyneenä.

–Poliisipartion avuksi tulee tällaisessa tilanteessa muita partioita haarukoimaan kulkusuuntia, rauhoittamaan tilannetta ja estämään pakenijan pääsyn eteenpäin tarvittaessa piikkimatolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Säätöjä testannut kuski menetti ajokorttinsa

Moottoripyörä kaahasi jopa 233 km/h