Timo Lappi: Lomakauden laajennusta pitäisi selvittää

Majoitus- ja ravintola-ala haluaisi, että suomalaisten lomat eivät keskittyisi heinäkuulle vaan tärkein lomakausi kestäisi juhannukselta elokuun loppuun.

Alan kattojärjestön MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toivoo, että opetus- ja kulttuuriministeriö tekisi muutosesityksestä laajan kokonaisselvityksen, jotta asiaa voitaisiin joko edistää tai haudata se.

– Olemme ajaneet muutosta pitkään. Näissäkin eduskuntavaaleissa tarjosimme sitä puolueille, mutta kirjausta siitä ei tullut, Lappi sanoo.

Työ- ja elinkeinoministeriö on tehnyt vain matkailualaa koskevan selvityksen.

– Elokuu on muualla Euroopassa tärkeä lomakuukausi. Se toisi turisteja tänne enemmän.

Lapin mukaan ongelma on siinä, että meillä koululaiset ja opiskelijat palaavat elokuussa oppilaitoksiin ja vanhemmat menevät töihin.

– Suomessa esimerkiksi monet huvipuistot pyörivät opiskelijatyövoimalla, Lappi muistuttaa.

Lapin mukaan lomakauden muutoksesta olisi selkeitä myönteisiä piirteitä toimialalle, koska matkailun merkitys kasvaa yhä useammassa kunnassa.

 

Lapin mukaan kolea kesäsää vaikuttaa siihen, että ihmiset eivät liiku. Ollaan kotona tai mökillä tai lähdetään ulkomaille. Asiakkaat eivät pysähdy nautiskelemaan jäätelöä torille tai olutta terassille.

– Jos kolea sää jatkuu pitkään, kyllä se vaikuttaa negatiivisesti matkailu- ja ravintola-alan yrityksiin ja palveluiden kysyntään.

Kolealla säällä hyötyjiä ovat esimerkiksi kylpylät ja keilahallit ja häviäjiä kaikki ne yritykset, joiden bisnesidea perustuu ulkoilma-aktiviteetteihin. Näitä ovat muun muassa terassiravintolat, vesipuistot ja laivaristeilyt sisä- ja rannikkovesillä.

Viime kesä oli toimialan kannalta välillä jopa liian lämmin.

– Siitä jäi kuitenkin hyvät odotukset tähän kesään. Pikkuisen pääsi unohtumaan, että tällaistakin (koleaa) voi olla heinäkuussa.

Kotimaan matkailussa ihmiset varaavat nykyisin matkoja spontaanisti lyhyelläkin varoajalla, jolloin sää vaikuttaa varauksiin. Heinäkuuta pitempi lomakausi antaisi lisää mahdollisuuksia myös kotimaisille asiakkaille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.