Tukkoristeys sujuvaksi ensi vuoden aikana – Kiuruvesi saa vihdoin kiertoliittymänsä

– Tässä tämä nyt nähdään. Tässä ollaan ja ootellaan, tuumaa Jarmo Muiniekka, kun yrittää suhauttaa Mersullaan Kiuruveden taajamasta valtatie 27:n yli.

Vaikka liikenne ei ehkä olekaan kuin Lontoossa, autoa tulee joka suunnasta. Ylisuikkaisu vaatii tietynlaista pelisilmää ja kansalaisrohkeutta.

Muutaman vuoden takaisen raportin mukaan kirkonkylältä ajaa joka päivä Nivan risteyksen kautta 3 900 autoilijaa. Valtatie 27:tä Pyhäsalmen suuntaan ajelee 1 500 autoa ja Iisalmeen päin tuhat enemmän. Pyhännälle puolestaan suuntaa 2 900 kuljettajaa.

Risteys on tuttuakin tutumpi pysähdyksen paikka paitsi kaupunginjohtaja Muiniekalle, on siinä saanut monet kerrat vuoroaan odottaa myös esimerkiksi Tomi Rönkkö.

– Useita kertoja päivässä lähdetään siitä isoilla autoilla liikkeelle, kiuruvetisen kuljetusliikkeen yrittäjä kertoo.

Rönkkö on mielissään tiedosta, että Pohjois-Savon ely-keskus ja Kiuruveden kaupunki ovat lyöneet kättä päälle Nivan kiertoliittymän rakentamisesta. Varsinkin aamulla seitsemän–kahdeksan aikaan risteys on tukossa.

– Jos liittymä tehdään yhdistelmille sopivan väljillä mitoilla, hyvähän se vaan on. Monesti siinä joutuu odottamaan liian pitkään ja talven liukkaille keleillä on hankala lähteä liikkeelle stop-merkin takaa, Rönkkö sanoo.

Rönkön mielestä kiertoliittymän koko olisi hyvä olla lähellä esimerkiksi Iisalmen Koljonvirran kiertoliittymää.

– Jossain on niin tiukkoja ympyröitä, että isoilla autoilla ajaminen on turhan hankalaa.

 

Nivan kiertoliittymä on ollut Kiuruvedellä ikuisuusaihe. Tiehallinto suositteli kiertoliittymän tekemistä ensimmäisen kerran jo vuonna 1993.

– Tarveselvityksen jälkeen rakennettiin kevyen liikenteen alikulkutunneli, mutta kiertoliittymä ei toteutunut, kertoo Kiuruveden kaupungin ympäristöinsinööri Ari Ruotsalainen.

Sen jälkeen kiertoliittymä on ollut mielessä koko ajan. Samalla ajoneuvomäärät ovat kasvaneet.

– Lisäksi raskas puutavaraliikenne kaksinkertaistuu nykyisestä, kun raakapuuterminaali kunnostetaan. Siksi liittymä on nyt tehtävä, kaupunginjohtaja Muiniekka sanoo.

Nivan liittymä on ennen kaikkea turvallisuuskysymys, mutta vaikuttaa myös liikenteen sujuvuuteen.

– Jossain tekstaripalstalla oli, että mitä niitä rahoja pitää tuhlata liikenneympyröihin, mutta tässäkin risteyksessä on ollut kuolemaan johtanut onnettomuus ja puskurin palasia jatkuvasti tiellä. Viime aikoina on ollut onnea matkassa, että on vain kolissut, insinööri Ruotsalainen sanoo.

 

Risteyksen kanssa pitää tulla toimeen vielä vuoden päivät. Kun valtuusto hyväksyy kaupungin osallistumisen rakennuskustannuksiin, työ alkaa ensi keväänä.

– Keskustelua varmasti herättää eniten se, mitä tulee liittymän keskelle, kaupunginjohtaja Muiniekka hymähtää.

Suunnitelma on vielä aloittamatta vaille valmis, mutta suunnittelutoimeksianto on hyväksytty kaupunginhallituksessa. Liittymän mitat ja tarkka paikka selviävät lähiaikoina. Tilaa kiertoliittymälle on kohtalaisesti.

 

Kiertoliittymä: Miljoonan ympyrä

Nivan risteyksen kiertoliittymän rakentamisen tavoiteaikataulu on kesä 2017.

Hankkeeseen liittyy myös tievalaistuksen teko välille Rantakylä–Kotajoki. Hankkeen kustannusarvio on noin miljoona euroa, josta kaupungin osuus on 20 prosenttia.

Kaupunginhallitus on hyväksynyt Pohjois-Savon ely-keskuksen suunnitteluehdotuksen.

Samalla kaupunki on tehnyt suunnitelman Nivan yritysalueen kehittämisestä muun muassa liikennejärjestelyin.