Urautuneita teitä vaikea höylätä tasaisiksi – "Polanne ei kirosana"

Talvirenkaat ovat jyrsineet liikenteen tamppaamaan lumikerrokseen hankalasti ajettavia uria.

– En pysty hoitamaan teitä tasaisiksi, koska perustie on niin urainen. Terällä ei pääse millään uran pohjalle. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita, Markku Lindi kertoo.

Lindi auraa teitä Destian aliurakoitsijana Tervon ja Vesannon alueella. Hänen kuorma-autossaan on alusterä polanteen poistamiseen.

– Kunnossapito on helppoa, jos alla on tasainen asfaltti.

Alemman hoitoluokan teiden pinnoissa saa olla parin sentin jääkerros.

– Se suojaa tietä lämpötilavaihteluilta ja kulumiselta eikä se ole liian liukas talvirenkailla hyvällä talvikelillä.

Viime vuosien talvet ovat lämmenneet, minkä vuoksi suojaavaa polannekerrosta on ollut yhä vähemmän. Nastat ruouhivat tienpintoihin uria ympäri maata.

– Polanne ei kirosana vaan urainen polanne. Tiestä tulee silloin epätasainen.

Urainen tie on hengenvaarallinen, jos se heittää auton poikittain vastaantulevan liikenteen eteen.

Urakat kilpailuttanut Pohjois-Savon ely-keskus tilaa kunnossapidon.

– Saamme mennä auraamaan, kun ylemmältä taholta tulee komento. Maksaja päättää, milloin lähdemme.

Jos keli on riittävän hankala, Lindi ehdottaa itsekin lähtöä liikenteeseen.

Hän hoitaa teitä työurakalla.

– Saan korvauksen tehdystä työstä, mikä vielä kannattaa.

Kokonaisurakalla tekijöille pääurakoitsija maksaa määrätyn summan.

– Kun on pahoja kelejä, polttoainetta kuluu paljon. Talvet ovat erilaisia. Urakkasumma pitäisi sitoa työmäärään, silloin saisi tien laatua parannettua.

Lindi muistelee, että vielä 1990-luvun tiemestaripiirien aikaan aurausta joutui opettelemaan kolmannen luokan sorateillä.

– Isoilla teillä oli silloin suurempi vastuu. Nykyään niille pääsee, kun hinta on kohdillaan.

Tiekarhu eli tiehöylä on tehokkain työkone polanteen poistamiseen ja pinnan karhentamiseen, mutta niitä on enää vähän jäljellä. Kuorma-autot ja traktorit ovat ajaneet höylien ohi, koska urakat on laskettu yhä tiukemmiksi.

– Tiekarhulla mennään hiljaa. Helposti säädettävä terä uppoaa jäähän. Jos kuorma-autolla ajaa liian kovaa, alusterä vain raapii.

Autoilijat voivat yrittää välttää urien syntymistä, kunhan tien leveys riittää.

– Ihmiset yleensä ajavat asfaltissa olevaa uraa. Ennen muinoin oli mainoksia, että älä aja uraa ja älä uraudu.

Lindi on nähnyt monenlaista kuljettajaa.

– Osa ajaa liian kovaa. Ylivarovaistakin on aika paljon. Monta läheltä piti -tilannetta on tullut vastaan.

Hän pyrkii välillä päästämään taakse kertyviä autoja ohitseen.

– Mutta osa ei meinaa ohittaa millään. Joillakin taas on niin kiire, että heti on ohi päästävä.

Lindi toivoo ihmisiltä malttia.

– Heille tässä tietä laitetaan kuntoon.

Hänestä teiden hoitotasoa ei ole erityisemmin heikennetty.

– Ovatko ihmisten odotukset kasvaneet? Varsinkaan tänne syrjäseudulle ei voida kesää tehdä keskellä talvea. Se maksaisi yhteiskunnalle liikaa.

Alimman hoitoluokan laatua arvostellaan