Vielä ehdit äänestää – Pohjois-Savon parhaasta asiakaspalvelusta kilpailee 78 yritystä

Yleisö pääsee taas sanomaan sanansa siitä, kuka tarjoaa Pohjois-Savon parasta asiakaspalvelua, kun Kuopion alueen kauppakamarin Parasta palvelua -kilpailun yleisöäänestys alkaa maanantaina.

Äänestyksessä on mukana 78 yritystä, jotka on ryhmitelty neljään kategoriaan. Yhdessä kategoriassa ovat matkailu- ja elämyspalveluita tarjoavat yritykset. Kaupan ala on oma kategoriansa. Ravintolat, kahvilat ja huoltamot ovat yksi ryhmä. Viimeisessä kategoriassa ovat rahoitus-, vakuutus-, hyvinvointi- ja muut palvelut.

Äänestys päättyy sunnuntaina 28. lokakuuta.

Osallistu äänestykseen täällä.

Parasta palvelua -kilpailu muuttui perusteellisesti tänä vuonna, kun yritykset joutuivat itse ilmoittautumaan kisaan. Aikaisemmin asiakkaat ilmiantoivat yrityksiä kisan järjestäjille.

Kuopion kauppakamarin toimitusjohtaja Silja Huhtiniemi on tyytyväinen ilmoittautuneiden yritysten määrään.

– Tänä vuonna kisassa on monipuolinen kattaus yrityksiä eri aloilta ja eri puolilta maakuntaa. Joka kategoriassa käydään ihan aito kilpailu voittajasta.

– Mukana olevissa yrityksissä on varmasti haluttu panostaa asiakaspalveluun jo muutenkin. Vaatii pokkaa alistaa oma yritys ja sen asiakaspalvelu julkiseen arviointiin ja äänestykseen.

Kilpailussa palkitaan jokaisen kategorian paras, joista yksi valitaan koko kilpailun voittajaksi. Yleisöäänestyksen tulokset ovat vain yksi osa, joka vaikuttaa voittajan valintaan. Mystery Shopping -osiossa Savonian yrittäjyyttä painottavan yTiimin opiskelijat jalkautuvat kisassa mukana oleviin yritykseen havainnoimaan ja arvioimaan asiakaspalvelua. Lopullisen valinnan voittajasta tekee kauppakamarin palveluvaliokunta.

Voitto toi uusia asiakkaita ja uteliaita silmäpareja

Viime vuonna Parasta palvelua -kilpailun voitti Kuopiossa Matkuksen kauppakeskuksessa toimiva Punnitse & Säästä -myymälä. Varkaudessa toimiva pakohuonepeliyritys Enigma Xperience voitti kunniamaininnan Mystery Shopping -osiossa.

Molemmissa yrityksissä muistellaan vajaan vuoden takaista kilpailua lämmöllä.

– Kyllä voitto toi meille uusia asiakkaita ja uteliaita katselijoita. Asia on muistettu myös pitkään. Vielä viime viikolla yksi asiakas mainitsi voitostamme, kertoo Punnitse & Säästä -yrittäjä Tanja Udd.

– Meillä oli aikaisemmin haasteena tavoittaa uusia asiakkaita. Kisassa menestymisen kautta meille tuli uusia asiakkaita, jotka kertoivat, etteivät olleet aiemmin tienneetkään meistä, muistelee yrittäjä Johanna Teivainen Enigma Xperiencestä.

Teivaista lämmittää erityisesti se, että kunniamaininta tuli Mystery Shoppingista, jossa yrittäjälle tuntemattomat ihmiset kävivät asiakkaana ja arvioivat heitä kisaan.

– Siihen ei voinut valmistautua mitenkään. Piti vain mennä omalla normaalilla asiakaspalvelulla.

Viime vuonna palkituilla on samankaltainen resepti hyvästä asiakaspalvelusta:

– Myyjät ovat aidosti omia itsejään. Asiakkaasta pitää välittää aidosti, kuunnella ja olla kiinnostunut. Pitää olla huumoria, eikä pidä pönöttää, listaa Udd.

– Meillä kaikkia palvellaan erikoisasiakkaana. Se lähtee jo siitä, että yksikään pakohuonepeli ei mene koskaan samalla kaavalla kuin joku toinen, Teivainen sanoo.

 

Palvelukisa

Äänestys alkaa

Kuopion alueen kauppakamari järjestää Parasta palvelua -kilpailun nyt viidettä kertaa. Kisassa on mukana 78 yritystä.

Äänestys alkaa Savon Sanomien verkkopalvelussa maanantaina 8. lokakuuta. Voittaja julistetaan Kuopion alueen kauppakamarin syyskokouksessa 4. joulukuuta.