Ytimessä-netti-tv: Näin saunasta tuli bisnesvainuisten tuote

Rakennus muistuttaa vähän Oslon oopperataloa – vaikutelma on taiteellinen. Alakattoon tulee purjeet Swan 65- aluksesta, joka on purjehtinut ympäri maailmaa, kuvaa Matkailukeskus Saanan hallituksen puheenjohtaja Raimo Sonninen, kun vene lipuu rakenteilla olevan saunamaailman edustalle Kuopion Siikarannassa.

– Ihan niin kuin veneistä tai autoista, rakennuksestakin pitää tulla fiilis, että kun sen näkee ulkoa, sen haluaa nähdä myös sisältä, ja sen jälkeen kokemuksesta on pakko kertoa kaverillekin, Sonninen sanoo.

Kuopioon on tulossa toinenkin elämyksellinen saunamaailma. Sataman vielä nimeämätön saunaravintola, jonka taustalla on Sauna Finlandia Holding, avataan aikaisintaan kesän kynnyksellä vuonna 2020, ja ainakaan tässä vaiheessa hankkeen ei uskota venyvän pidemmälle – pikemminkin aikataulussa ollaan vähän edellä.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuspäällikkö Juho Pesonen on ollut saunamatkailijana Suomessa ja kuvaa kokemuksia upeiksi.
 

Julkkiskokki ja yrittäjä Stefan Richter rakennutti puolestaan Suonenjoen ydinkeskustaan oman pienen saunamaailmansa.

Meneillään on isompi sauna-aalto koko maassa. Itä-Suomen yliopiston Matkailualan opetus- ja tutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Juho Pesonen sanoo seuraavansa saunamaailmojen yleistymistä tiiviisti ja pitää ilmiötä äärimmäisen mielenkiintoisena.

–  Tämä liittyy moneenkin kansainväliseen ja kansalliseen matkailutrendiin. Hyvinvointimatkailu on yksi iso teema suomalaisen matkailun kehittämisessä, ja kansallinen matkailujärjestö Visit Finland ajaa sitä hyvin voimakkaasti Slow Finland -nimellä. Ihmiset haluavat rentoutua ja hakea hektiselle arjelleen vastapainoa. Hyvinvointimatkailu sopii siihen erinomaisesti.

Saunalla on vielä paljon annettavaa, ja Pesonen arveleekin, että uudet saunamaailmat ovat vasta alkusoittoa.

–  Helsingin Löyly on osoittanut, että konsepti toimii. Näitä tullaan näkemään lisää. Saunan viihteellistäminen on trendi, joka jatkaa kasvuaan.

Taustalla näkyvä Saana avataan vappuna. Alkuvaiheessa kohdetta ei lähdetä aktiivisesti myymään kansainvälisille kävijöille. ”On parempi ensin hioa tuote kohdilleen. Jos lähtee liian ahneesti tekemään, ei ehdi testata, ja se on huono tilanne."
 

Matkailukeskus on porukan yhteinen unelma, kuvaa Raimo Sonninen. Joukko kuopiolaisia liikemiehiä pani uuden yhtiön pystyyn kevättalvella ja alkoi rakennuttaa Kuopion Siikarantaan uutta elämyskeskusta, johon lukeutuvat ravintola, spa-osasto, lounge, lämmitetty ulkovesiallas ja pellettisavusauna. Alkuvaiheessa mukaan oli lähdössä myös liikemies Harry Hjallis” Harkimo, mutta hanke ehdittiin käynnistää ilman häntä. Harkimo toimii kuitenkin neuvonantajana hankkeessa. Hän on kannustanut nimenomaan vaikuttavaan arkkitehtuuriin ja ekologisiin energiaratkaisuihin. Saanassa käytetään muun muassa aurinkopaneeleita ja maalämpöä, jota varten tarvittiin seitsemän porakaivoa..

Juho Pesonen sanoo, että hyvinvointimatkailun kehittyminen houkuttelee alan ulkopuolelta rahaa ja osaajia.

– Jo matkailu itsessään on trendikäs toimiala. Kesäkuussa meni 23:n peräkkäisen kasvukuukauden putki poikki – sellaista kasvua ei näe usein millään toimialalla. Se on siis varteenotettavaa liiketoimintaa ja sijoitusvaihtoehto isoille toimijoille.

Raimo Sonninen sanoo, että kun on toiminut 50 vuotta veneiden suunnittelun parissa ja sisar on arkkitehti, niin muotoilusta on syntynyt paljon ajatuksia. Hän pitää tärkeänä, että arkkitehtuuri on osa elämystä.
 

Toimijat ja tutkija uskovat, että kaksi isoa hanketta mahtuvat samaan kaupunkiin, ja perinteiset saunat vielä siihen päälle. Sonninen on sitä mieltä, että kilpailu tekee vain hyvää, koska se pakottaa pitämään tason kovana, ja siten kenties yhä useampi kuluttaja lähtee saunojen asiakkaiksi.

Pesonen näkee saunamaailmat rentoutumismuotona tietynlaisille kuluttajille.

– Täytyy huomioida, että kuluttajia on monta eri sorttia. Se, että saunamaailmoja tulee, ei tarkoita, että perinteisten saunojen suosio vähenisi. Esimerkiksi kansainvälisille kävijöille on tärkeää, että on erityyppistä tekemistä. Erilaiset saunat ovat erilaisia ilmenemismuotoja suomalaisessa saunakulttuurissa.

Tutkimuspäällikkö nauttii saunomisesta itsekin ja on kokenut lähialueen saunatarjonnan, kuten Järvisydämen Rantasalmella, Bomban uusitun kylpylän tarjonnan Nurmeksessa sekä Herrankukkaron Naanatalissa.

– Upeita kokemuksia kaikki. Itselleni sauna on myös sosiaalinen kokemus. Usein seura määrittääkin kokemusta enemmän kuin sauna itse.

Michael Aeschlimann kehottaa markkinoimaan saunoja nykyistä enemmän. Hänellä oli tekemistä, jotta hän löysi savusaunaan Rauhalahteen.
 

Sveitsistä Kuopioon matkustanut Michael Aeschlimann kehottaa markkinoimaan saunoja nykyistä enemmän.

– Menin kaupungin turisti-infoon, mutta en saanut yhtäkään esitettä, jossa olisi mainittu saunoista, kertoo Rauhalahden Jätkänkämpän savusaunaan lopulta löytänyt Aeschlimann.

Raimo Sonninen arvioi, että kansainvälinen kävijä on nykyään vaativa, koska maailmalla on niin paljon elämystarjontaa. Turisti pitää yllättää koko ajan uusilla kokemuksilla.

Ensi vappuna ovensa avaava Saana ei tähtää ensimmäisenä kansainväliseen markkinointiin.

– On parempi hioa ensin tuote kohdilleen. Olisi aika dramaattista, jos tulisi tuhat ihmistä, joita ei voidakaan palvella. Jos lähtee liian ahneesti tekemään, ei ehdi testata, ja se on huono tilanne. On parempi luvata vähän vähemmän – mutta tehdä vähän enemmän.