Bellalla kulkee nyt kovaa

– Tämä on meidän ärhäkin veneemme, sanoo kuopiolaisen Bella-Veneiden toimitusjohtaja Raimo Sonninen.

Eletään lokakuun alkua ja ollaan Kuopion Siikarannassa ja aivan Kallaveden äärellä. Laituriin on kiinnitettynä on uuden mallin Flipper 670 DC.

Veneen perässä möyryää Mercury Verado 400, jonka mekaanisesti ahdettu moottori työntää ulos 400 hevosvoimaa.

– Tämä tulee Suomeen myyntiin vasta ensi vuonna, selittää Sonninen samalla kun hän kääntää veneen keulan kohti Kallaveden selkää.

Aavalla järvellä Sonnisen ohjaaman Flipperin nokka halkoo pientä aallokkoa hetkellisesti lähes 55 solmun nopeudella. Se on käytännössä yli toista sataa kilometriä tunnissa.

Venevalmistajana Bella oli kovassa kiidossa viime vuosikymmenellä, kunnes valuuttakriisi pysäytti markkinat ja se näkyi myös Kuopiossa. Veneitä kuitenkin suunniteltiin kuten ennenkin.

– Tajusimme vuoden 2009 lopulla, että meidän täytyy laittaa koko paketti uusiksi. Hankimme alan parhaimmat osaajat ja uudet suunnittelijat, muistelee Sonninen.

Bella-Veneiden merkit ovat Flipper, Bella ja Aquador. Töihin palkattiin seuraavana vuona norjalainen venesuunnittelija Espen Thorup. Suunnittelutyö aloitettiin Flipperin parissa ja nyt siitä on tullut kymmenen uutta mallia.

– Sitten ryhdyimme uudistamaan Bellaa ja ensi kaudelle siitä tulee yhdeksän uuden sukupolven venettä. Kaksi uutta mallia on vielä työn alla, jonka jälkeen Bella on valmis paketti, sanoo Sonninen.

Hän muistuttaa, että venemallien elinkaari ole enää vuosikymmenien pituinen.

– Viiden vuoden välein täytyy pystyä uudistumaan ja saamaan uutta ilmettä malleihin. Tuotekehitykseen on viimeisen kuuden vuoden aikana laitettu noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Markkinat ovat piristyneet. Sonnisen mukaan ennakkotilauksia lähes kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Syyskuun lopussa myynnin kasvu oli 13 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Yhtiön liikevaihto on noin 25 miljoonaa euroa.

– Ei tämä mitään juhlaa vieläkään ole, mutta kyllä tämän kanssa voidaan elää. Markkinaosuudet ovat kasvussa, sanoo Sonninen.

Tänä vuonna Bella valmistaa hieman alle 1 000 venettä. Ensi vuonna tuhannen veneen raja menee rikki. Pääosa tuotannosta, eli 75-80 prosenttia menee vientiin. Veneitä menee yhteensä 25 maahan.

– Ruotsi on ykkönen, Suomi ja Norja ovat lähellä samaa. Viennistä tässä eletään.

Päiväretkiveneet ovat myös venekaupoissa kysyttyä tavaraa.

– Daycruisereit menevät hyvin kaupaksi. Sitä suuremmat veneet taas liikkuvat huonommin, sanoo kuopiolaista Bella Centeriä pyörittävän Konesolmu Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Solmu.

Yleinen taloudellinen tilanne tuntuu myös savolaisessa venekaupassa, eikä kolea ja sateinen alkukesä lainkaan helpottanut tilannetta.

– Silti veneitä on myyty hyvin. Kappalemääräisesti tästä tulee varmasti paras vuosi, mutta liikevaihto tulee jäämään entiselle tasolle, jatkaa Solmu.

Kallavedellä ripeksii vettä, mutta sade ei tavoita avoveneessä istuvia. Ilmavirta ohjaa pisarat vauhdilla kauas pois.

– Monesti yrittäjä luulee, että osaa itse kaiken parhaiten. Meilläkin se piti kitkeä kokonaan pois ja etsiä parhaimmat osaajat. Täytyy olla nöyrä, että voi oppia jotain uutta. Nyt meillä käy kauppa maailmalla erittäin hyvin, puhuu Sonninen.

Venealalla menestyy vain tekemällä asiakkaita koukuttavia tuotteita.

– Veneen täytyy herättää hyviä fiiliksiä.

Kauppa käynyt ennakoitua paremmin