Bensalaadun vaihto jäänee halvaksi

Vuodenvaihteessa huoltoasemille tuleva, nykyistä enemmän etanolia sisältävä 95 E10-bensiini ei sovi läheskään kaikkiin autoihin tai muihinkaan bensiinimoottorilla toimiviin laitteisiin.

Sen vuoksi moni joutuu vaihtamaan polttoaineen 95-oktaanisesta 98-oktaaniseen. Korkeampi oktaaniluku merkitsee todennäköisesti korkeampaa litrahintaa myös tulevaisuudessa, mutta kustannuksissa ero voi jäädä hyvin pieneksi.

- Etanolin lisääminen pienentää litraa kohti laskettua lämpöarvoa. Jos noustaan viidestä prosentista kymmeneen, lämpöarvo heikkenee noin kaksi prosenttia, erikoistutkija Juhani Laurikko VTT:stä kertoo.

Ainakin periaatteessa 95-oktaanista polttoainetta kuluu siis kaksi prosenttia enemmän kuin nykyään. 98-oktaanisessa on ensi vuonnakin enintään viisi tilavuusprosenttia etanolia, joten sen kulutus nykytilanteeseen verrattuna ei muutu.

Kehittyneellä moottorinohjausjärjestelmällä varustettu moottori voi muutenkin selvitä korkeampioktaanisella bensiinilitralla pidemmän matkan, joten 95:stä siirtyminen 98:aan voi pienentää polttoaineenkulutusta enemmänkin kuin kaksi prosenttia.

- Siitä, että joutuu käyttämään 95:n sijaan 98-oktaanista, ei pitäisi olla kauhean huolissaan, koska siinä on positiivisiakin puolia, Laurikko ynnää.