Björn Wahlroosista tuli imagohaitta Nordealle

Pankkialan maine kuluttajien keskuudessa on heikentynyt selvästi, ilmenee tuoreesta mainetutkimuksesta. Erityisesti Nordean tulokset ovat heikentyneet kaikilla rintamilla.

EPSI Rating -yhtiö selittää tutkimuksessaan ilmiötä Nordean hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroosin esiintymisellä. Wahlroos järkytti erityisesti ruotsalaisia pankkiasiakkaita puolustamalla pankin toimitusjohtajan palkkaa ja etuuksia.

Seuraukset näkyvät siinä, että Nordean asiakastyytyväisyys on pudonnut sekä Suomessa että naapurimaissa. Ruotsissa pudotus on syvin sitten 1980-luvun.

EPSI Ratingin mukaan asiakkaat ovat tyytymättömiä suurten pankkien vastuullisuuteen ja palveluun. Suomessa OP-Pohjola kulki vastavirtaan ja paransi tuloksiaan kautta linjan. Parhaat lukemat asiakastyytyväisyydestä sai kuitenkin POP Pankki. Seuraavat kärkisijat menivät Säästöpankille, Handelsbankenille ja S-Pankille.