Ekonomisti: Jääkiekon MM-kulta voi tuoda tilapäisen buustin kulutukseen

Leijonien voitto jääkiekon MM-kisoissa voi tuoda tilapäisen buustin suomalaisten kulutukseen, arvioi Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki. Hän kirjoittaa asiasta pikakommentissaan tänään julkaistuihin tietoihin kuluttajien talousluottamuksesta.

Samalla Kuoppamäki toppuuttelee, että kiekkokullalla tuskin on pitkäaikaisia vaikutuksia kuluttajien luottamukseen.

Tilastokeskus kertoi tänään, että kuluttajien luottamusindikaattori pysyi toukokuussa suunnilleen huhtikuun tasolla. Odotukset Suomen talouden kehityksestä heikkenivät, mutta toisaalta kuluttajien usko oman taloutensa kehitykseen vahvistui.

Kuluttajien odotukset Suomen talouden kehityksestä ovat synkentyneet huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna. Sitä vastoin odotukset oman talouden kehityksestä ovat pysyneet valoisina.

"Luottamusmittarit rohkaisevan vakaita"

Yritysten luottamuksessa ei tapahtunut toukokuussa suuria muutoksia. Teollisuudessa luottamus parani hieman huhtikuun tasolta, kun taas palveluyritysten luottamus aavistuksen heikkeni, ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton kertomista tiedoista.

Dansken Kuoppamäki arvioi luottamusmittarien olevan kaikkiaan yhä rohkaisevan vakaita. Hänen mukaansa kansainvälinen suhdannekehitys ratkaisee Suomen talouden suunnan.

–  Tällä hetkellä kansainvälinen talous ei tarjoa vahvaa vetoapua, ja yritykset joutuvat kilpailemaan tilauksista aiempaa ankarammin.

Kuoppamäen mukaan tulevan hallituksen kannattaisi pitää huolta yritysten kilpailuedellytyksistä ja kotimaisesta ostovoimasta, jos työllisyysastetta halutaan nostaa.

Kuluttajaluottamusta koskeva tilasto muuttui toukokuussa muun muassa tiedonkeruutavan osalta. Sen vuoksi nyt julkistetut luvut poikkeavat aiemmin kerrotuista tiedoista.