Graafisen alan markkinajohtaja Grano tähtää jo 100 miljoonan euron liikevaihtoon

Graafisen alan markkinajohtaja Grano on kasvanut viime vuosien aikana hurjaa tahtia. Vuosi sitten alan kaksi suurinta liittyi yhteen kun Grano ja Multiprint fuusioituivat. Sen jälkeen kahden ison yhtiön toimintoja on tiiviisti hiottu ja viilattu yhteen.

Tammikuussa Grano osti digitaalisiin toteutuksiin erikoistuneen startup-digitoimisto Luotan. Viime elokuussa se hankki MicroMedian markkinointilogistiikan liiketoiminnan.

Tällä hetkellä Suomessa ja Virossa toimiva Grano työllistää yli 800 ihmistä ja sen liikevaihto on noin 92 miljoonaa euroa. Yhtiön orgaaninen, eli luonnollinen kasvu on noin viisi prosenttia vuodessa.

– Tavoitteena on saada 100 miljoonan euron liikevaihto rikki mahdollisimman nopeasti. Toivottavasti saamme vielä pari yrityskauppaa maaliin tänä vuonna, varatoimitusjohtaja Mirka Airaksinen toteaa.

Yritysostot eivät ole mikään itsetarkoitus. Airaksinen laskee, että Suomessa on noin 600 alalla toimivaa yritystä.

– Myytävää olisi kyllä, mutta ostettavaa on vähemmän. Volyymin ostaminen ei ole meille järkevää toimintaa. Yrityskaupan täytyy tuoda johonkin kasvavaan liiketoimintaan vaadittavan kasvuloikan tai jotain muuta erityisosaamista.

Alun perin Grano syntyi kun pääomasijoittaja Panostaja Oy:n tytäryhtiöt Kopijyvä ja DMP-Digital Media Partners Oy yhdistyivät kesäkuussa 2014. Neljä vuotta aikaisemmin jyväskyläläinen Kopijyvä oli ostanut kuopiolaisen Graafiset Palvelut Oy:n.

Kuopiossa yhtiöllä on aina ollut vahva jalansija ja kaupungissa on yksi Granon neljästä suurimmasta yksiköstä. Muut ovat Vantaalla, Tampereella ja Jyväskylässä. Kuopiossa tehdään perustuotteiden lisäksi offset-painatusta ja kankaanpainantaa. Kuopion yksikön liikevaihto on noin 8,5 miljoonaa euroa ja siellä työskentelee noin 70 työntekijää.

– Pelkästään savolaisiin asiakkaisiin ja markkinoihin keskittymällä homma ei toimisi. Meiltä käy Postin rekka päivittäin hakemassa yhden kuorman ja Kaukokiidon rekka toisen kuorman, Airaksinen sanoo.

Toimiala ja yhtiön toiminta on muuttunut rajusti vuosien varrella. Siksi Grano ei ole erikoistunut vain yhteen asiaan.

– Olemme nyt markkinointiviestintään ja dokumentointiin sekä aineistonhallintaan erikoistunut palveluyritys. Toiminta kehittyy koko ajan kokonaispalvelun suuntaan, Airaksinen jatkaa.

Yhtiön tilauskanta on puoli miljoonaa tilausta vuodessa.

– Se tarkoittaa tiukkasyklistä tekemistä. Toimitusajat ovat lyhentyneet jatkuvasti, joten tuotannon hallinnointi on tärkeässä roolissa, Kuopion, Mikkelin ja Joensuun alueista vastaava aluejohtaja Henrik Kosonen sanoo.

Digitalisaatio on graafiselle alalle uhka ja mahdollisuus. Airaksinen muistuttaa, että paperinkäyttö on vähentynyt 60 prosenttia vuodesta 2008 lähtien.

– Edelleen se suurin tulos tehdään painamisella ja tulostamisella. Digitaalisen tuotannon osuus kuitenkin kasvaa jatkuvasti ja valtaosa kehittämisestä tapahtuu sen ympärillä. Tulevaisuus on näiden kaikkien toimintojen yhdistämisessä, Mirka Airaksinen kertoo.

Markkinatilannetta ei hänen mukaansa voi oikein kehua. Kilpailu alalla on kovaa.

– Kokonaismarkkina ei kasva ja silloin kisataan toimialan sisällä, ellei rakenneta uusia tuotteita. Tosin tuotteet voivat olla entistä yksilöllisempiä ja räätälöidympiä. Se on myös mahdollisuus.

Paikallisuus on tärkeää myös jatkossa.

– Meillä on täällä Kuopiossa pitkä historia. Sitä halutaan kehittää koko ajan, Kosonen toteaa.

Paikallinen ja valtakunnallinen

Grano Oy valmistaa digi- ja printtipalveluihin liittyviä tuotteita, markkinointia ja ratkaisuja.

Granolla on yli 800 työntekijää ja sillä on toimintaa 25 paikkakunnalla. Myynnissä työskentelee 130 ihmistä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingin Vallilassa.

Granon pääomistaja on pörssilistattu sijoitusyhtiö Panostaja Oyj. Seuraavaksi suurin omistaja on partiolippukunta Turun Metsänkävijät ry ja loput omistaa yhtiön toimiva johto.

Syyskuussa yhtiö palkkasi Suomessa 15 uutta työntekijää digitaalisiin liiketoimintoihin. Suuri osa uusista tekijöistä on palkattu uusien innovaatioiden kehitystiimiin.