Suomalaiselta meijeriltä mullistava innovaatio - Keitä puurosi rauhassa

Valio on kehittänyt kaikessa hiljaisuudessa maidon, joka ei käytännössä pala pohjaan. Tuotteen lanseerauksesta ei vielä ole tehty päätöksiä eikä sitä toistaiseksi löydy kauppojen hyllyiltä.

Valio on patentoinut teknologian, jolla voi muuttaa kaseiiniproteiinin ja heraproteiinin suhdetta maidossa. Maidossa on tavallisesti 80 prosenttia kaseiiniproteiinia ja 20 prosenttia erilaisia heraproteiineja.

– Hera on sellainen proteiiniryhmä, joka palaa helposti pohjaan. Jos niiden määrää vähentää ja lisää suhteessa kaseiinia, pohjaan palamisongelma käytännössä katoaa maidosta, Valion tuoteryhmistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi kertoo.

Kun proteiinien suhteita muutetaan, voivat myös maidon ravitsemukselliset ominaisuudet muuttua. Esimerkiksi runsas heraproteiinimäärä on kehonrakentajien mieleen, sillä se auttaa lihaskasvua. Uudenlaisen, pohjaan palamattoman maidon pienempi heraproteiinimäärä ei toisaalta pitäisi erottua mitenkään ainakaan maun puolesta.

– Se maistuu ihan maidolta ja sitä voi käyttää samalla tavalla kuin maitoa, mutta jos siitä keittää vaikka kaakaota tai puuroa, sen pohjaan palaminen on paljon vähäisempää, Salusjärvi vakuuttaa.

Ennen kuin uudenlainen maito saadaan kauppoihin, Valiolla joudutaan miettimään vielä paljon käytännön asioita.

– On paljon asioita, mitkä pitäisi selvittää. Miten se suhteutuisi hinnallisesti ja muilta ominaisuuksilta toisiin maitoihin ja olisiko se esimerkiksi pitkäleimainen vai kylmästä myytävä, Salusjärvi luettelee.

Maidon tuominen markkinoille olisi Salusjärven mukaan kuitenkin periaatteessa mahdollista nopeallakin aikataululla.

– Teknisesti voisimme tuoda sen vaikka heti ja konsepti saataisiin varmasti nopeasti aikaan. Mutta meidän pitää katsoa vähän miten markkinat vetävät. Esimerkiksi uuden sukupolven laktoositon maito Eila Silkkinen lanseerattiin ensiksi Ruotsiin, koska siellä silloin oli parempi tilanne tuoda se markkinoille, Salusjärvi selvittää.

Salusjärvi myöntää, että Valiolla on kova paine tuoda markkinoille uusia innovaatioita ja saada niiden kautta tililleen uusia kaupallisia onnistumisia.

– Emme aio mitenkään vitkutella tämän asian kanssa. Isoille lanseerauksille pitää kuitenkin pyhittää kunnolla aikaa, hän huomauttaa.

Salusjärvi kertoo kauppojen ottavan uutuustuotteita myyntiin kolmessa eri jaksossa vuoden kuluessa, joten kovin montaa isoa maitolanseerausta ei voi yhden vuoden aikana tehdä.

– Tavalla tai toisella se varmasti lanseerataan, mutta meidän pitää miettiä se kuvio tarkemmin sekä kuinka saisimme sen mahdollisimman laajaan käyttöön, ettei se jäisi vain pieneksi erikoismaidoksi.

Seuraavan puolen vuoden jälkeen Valiolla tiedettäneen jo tarkemmin, miten pohjaan palamattoman maidon kanssa edetään.

– Tuotteen lanseeraaminen riippuu vähän markkinoista. Ei se varmaan tänä vuonna vielä ulos tule, mutta 2016 voisi olla sellainen tilanne, että voisimme sitä harkita, hän arvelee.

Uutukaisen suurempi tuotteistus saattaa vaatia vielä lisäpanostuksia myös itse valmistuspuolelle.

– Meidän pitää pystyä käsittelemään maitoa tehtaissa siten, että tämä tuote saadaan isossa mittakaavassa purkkiin. Siinä voi tulla mukaan myös investoinnillisia asioita.

Erikoismaitojen markkinat ovat olleet Tuomas Salusjärven mukaan viime vuosina reippaassa kasvussa.

– Viime vuosi oli ensimmäinen kerta, kun meidän erikoismaitojen myynti oli suurempaa kuin perusmaitojen myynti. Vaikuttaa siltä, että kuluttaja on valmis ottamaan tällaisia tuotteita vastaan, Salusjärvi pohtii.

Jos ja kun pohjaanpalamaton maito saapuu joskus markkinoille, sen uskotaan löytävän tiensä etenkin kahvinjuojien hyllyihin.

– Kun kahvikoneella esimerkiksi vaahdotetaan maitoa cappuccinoa varten, tavallinen maito palaa usein pahasti kiinni. Kun baristat ovat testanneet tuotettamme, he ovat olleet todella innoissaan, koska se säästää heidät tältä ongelmalta. Se toimii esimerkiksi kahvimaitona todella hyvin.

Juuri kahvimaidossa pohjaanpalamattomuus voi olla avain jopa kansainvälisille markkinoille.

– Aika harvassa maassa juodaan maitoa samalla tavalla kuin Suomessa. Esimerkiksi Etelä-Euroopassa sitä käytetään eniten juuri kahvissa. Jos me pystyisimme tuomaan sinne tällaisen innovatiivisen uutuuden, josta innostuttaisiin, siinä olisi aidosti kansainvälistä potentiaalia, Salusjärvi uskoo.

Nyt Valiolla keskitytään uudenlaisen maidon konseptin huolelliseen suunnitteluun.

– Monta hyvää ideaa on pilattu sillä, että tuote on tuotu väärin markkinoille. Kaupallistaminen on todella tärkeää tehdä oikein, ettei hätiköidä ja tuhlata hyvää ideaa.