Hyvä tuote myy itsensä

Pirjo Kyllikki Pasanen ajattelee, että leipomotuotteen pitää itse myydä itsensä.

Hänen leipomansa rieska on sen jo tehnyt. Tuotetta leipomo ei ole liioin rummuttanut, vaan asiakkaat ovat sen muuten ruokapöytäänsä valinneet.

Pasasen mielestä savolaisten on saatava pitää oma rieskansa. Yhtä hyvin pohjalaiset voivat pitää oman, oikeana pitämänsä litteän rieskan. Mitään yhteenottoa ei tarvita.

Savolainen rieska kuuluu perinneruokiin.

- Minä sain reseptin 15 vuotta sitten Kaisa Muhoselta , joka leipoi tämän reseptin mukaan 35 vuotta. Hän oli saanut reseptin omalta äidiltään. Reseptin todellista ikää ei tiedetä.

Kyllikin Kypsät käyttää rieskan leivonnassa enemmän vehnäjauhoja kuin ohrajauhoja.

Valmistuksessa käytetyt aineet ilmenevät pakkauspussin kyljestä.

- Mutta jokainen leipuri saa käyttää aineksia niin kuin haluaa ja tehdä oman makuisensa leivän.

Sääkin voi vaikuttaa leivän menekkiin

Leipomo Kyllikin Kypsät ei aio lisätä leivän tuotantomääriä nykyisestä.

- Minä otan kaupoista takaisin kaikki leivontapäivänä myymättä jääneet leivät, joten en voi lähettää leipiä kauppoihin yltiöpäisesti, Pasanen huomauttaa.

Joskus leipää menee kaupaksi enemmän, joskus vähemmän. Menekkiin vaikuttavat monet tekijät.

- Jos sää on huono, eivätkä ihmiset käy kaupassa, saattaa leipiä jäädä myymättä. Näin voi käydä myös silloin, kun myymälässä on jonkin muun saman tapaisen leivän esittelijä.

- Joistain syystä vaalean leivän käyttö vähenee loppukuusta ennen tilipäivää, mutta tilipäivän jälkeen sitä menee taas kaupaksi.

- Moni jättää vaalean leivän kokonaan pois, kun aloittaa laihduttamisen kesää varten, Pasanen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.