Innovaatiokilpailulla potkua hyvinvoinnin ja terveyden digitalisaatioon

Kuopio Innovation Oy on käynnistänyt Sitran kanssa Games for Health Finland Challenge 2015 -kilpailun, jolla halutaan vauhdittaa hyvinvoinnin ja terveyden digitalisaatiota.

Kilpailussa haetaan uusia digitaalisia pelillisiä innovaatioita hyvinvoinnin ja terveyden tukemiseen. Sen pohjana on tuore sosiaali- ja terveysministeriön sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020. Kilpailun keskeisenä tavoitteena on parantaa kansalaisen mahdollisuuksia huolehtia omasta terveydestään ja elämästään omatoimisesti ja tarvittaessa ammattilaisten tukemana.

Kilpailu haastaa kokeilukulttuuriin, yhdistämään ennakkoluulottomasti hyvinvointiteknologiaa, peleistä tuttuja elementtejä ja tuottamaan tietoa kansalliseen hyvinvointi- ja terveyspalvelujärjestelmään, esimerkiksi Taltioni -terveystiliin.

– Suomi on edelläkävijä terveydenhuollon tietotekniikan käytössä, vahva terveysteknologian tuottaja ja meillä on yksi maailman nopeimmin kasvavista peliteollisuuden keskittymistä. Näillä aineksilla meillä on potentiaalia ennennäkemättömiin digitaalisiin hyvinvoinnin ja terveyden tuotteisiin, sanoo asiantuntija Tiina Arpola Kuopio Innovation Oy:stä.

Kilpailun voittajat valitaan marraskuussa 2015. Kilpailuun osallistuvat ratkaisut saavat näkyvyyttä ja ideoiden kehittäjien on mahdollista verkottua Games for Health Finland -verkoston toimijoiden ja asiantuntijoiden kanssa.

Kilpailua tukevat myös Sosiaali- ja terveysministeriö, Kuopion kaupunki, Taltioni osuuskunta, Terveysteknologialiitto FiHTA ry, Suomen Telelääketieteen ja eHealth Seura ry sekä Games for Health Europe.