Kanat siivittivät lihatalojen tuloksia – HKScan edelleen tappiolla, Atria plussalla

Kuluttajien käyttäytymisen muutos on vaikuttanut elintarvikekonsernien HKScanin ja Atrian tuloslukuihin. Kahdesta yhtiöstä suurempi eli HKScan onnistui huhti-kesäkuussa pienentämään tappiolukujaan, osin siipikarjaliiketoiminnan tuloksen kohenemisen myötä. Vertailukelpoinen tappio pieneni toisella neljänneksellä 2,5 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli ollut 16,6 miljoonaa.

Toimitusjohtaja Tero Hemmilän mukaan tulos ei ole tyydyttävällä tasolla, vaikka kehityssuunta on ollut oikea.

–  Siipikarjaliiketoiminnan tulos Suomessa oli merkittävin tulosparannukseemme vaikuttanut tekijä myös toisen neljänneksen aikana, Hemmilä sanoi katsauksessaan.

Siipikarja- ja aterialiiketoiminnot ovat Hemmilän mukaan yhtiön kehittämisen kasvusuunta tulevaisuudessa.

Atria odottaa tälle vuodelle tulosparannusta

Kilpailija Atria ylsi 5,1 miljoonan euron liikevoittoon, joka oli lähellä viime vuoden vastaavan jakson 5,4 miljoonan voittoa.

Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn totesi, että punaisen lihan kulutus on Suomessa alkuvuoden aikana supistunut neljä prosenttia ja kananlihan kulutus kasvanut kuusi prosenttia.

–  Näyttää siltä, että rakenteellinen muutos lihan kulutuksessa jatkuu punaisesta lihasta kohden kananlihaa, Gröhn sanoi katsauksessaan.

Atria ennakoi, että tämän vuoden liikevoitto nousee paremmaksi kuin viime vuonna.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.