Keskon pääjohtaja: Lähikauppojen merkitys kasvaa

Kesko-konsernin pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan päivittäistavarakaupan kasvu löytyy tulevaisuudessa lähikaupoista.

– Maailma on muuttunut. Tänä päivänä investoidaan voimakkaasti lähikauppapalveluihin. Isojen hypermarkettien tarve on pienempi ja varsinkin niiden rakentaminen kaupunkikeskustojen ulkopuolelle.

Helanderin mukaan kauppojen aukiolon vapauttaminen kasvatti odotetusti isojen yksiköiden myyntiä ja pienensi pienten kauppojen myyntiä.

– On kuitenkin selvä megatrendi, että jatkossa hyvien ja laadukkaiden lähikauppojen merkitys korostuu.

Yksi syy on väestön ikääntyminen sekä yhden ja kahden hengen talouksien lisääntyminen. Lähikauppojen kysyntä ei johdu vain väestön ikääntymisestä.

– Jo nykyisin on nähtävissä, että myöskään kaikki nuoret eivät liiku autoilla.

Helander korostaa, että vaikka hän ei näe hypermarkettien määrän kasvavan tulevaisuudessa, Citymarket-ketjulla on tärkeä rooli K-ryhmässä.

– Citymarkettien liikevaihto on yli kaksi miljardia vuodessa, ja ne ovat erittäin kannattavia.

Lähikauppa-trendiin liittyy myös Keskon halu muuttaa kaavaa Kuopion Haapaniemellä. S-marketin ja rakenteilla olevan Lidlin vieressä Keskolla on tontti, jonka kaava mahdollistaa Citymarketin rakentamisen.

– Haluaisimme rakentaa siihen pienempiä kauppoja ja asuntoja. Esimerkiksi hyvä korkealuokkainen K-supermarket sekä joitakin muita kauppapalveluja yhdistettynä asuntorakentamiseen olisi Keskon mielestä harkitsemisen arvoinen asia. Käymme siitä keskusteluja Kuopion kaupungin kanssa. Kaupunki kaavoittajana toki viime kädessä päättää asiasta.

Entisenä kuopiolaisena Helander uskoo, että myös Kuopion keskustan palveluja saataisiin turvattua keskustan lisärakentamisella.

– Kuopiossa on upea keskusta-alue. Mielestäni kannattaisi miettiä, miten asukasmäärää voisi vielä kasvattaa kantakaupungin alueella.

Kesko osti Suomen Lähikauppa-ketjun vajaa vuosi sitten. Helanderin mukaan jo yli 70 Siwaa ja Valintataloa on vaihtunut K-marketeiksi. Loput noin 500 Siwaa ja Valintataloa muuttuu K-kaupoiksi huhtikuuhun 2017 mennessä.

– Vauhti on todella kova. Se on noin 20 kauppaa viikossa.

Muutos tarkoittaa myös isoa määrää uusia kauppiasyrittäjiä.

– Toki myös olemassa oleville kauppiaille tarjoutuu mahdollisuus ottaa useampia kauppoja.

Kilpailuvirasto edellyttää, että Kesko myy pois 60 lähikauppaa.

– Kiinnostusta on ollut, mutta yhtään kauppaa ei ole vielä myyty, Helander sanoo.

Jos Kesko ei saa myytyä kauppoja, Kilpailuviraston valitsema uskottu mies alkaa myydä niitä.

Helanderin mukaan kauppoja myös lakkautetaan, jos samalla alueella on monta kauppaa.

– Sen ratkaisevat kuluttajat, miten hyvin he käyvät eri kaupoissa. Näemme tulevien vuosien aikana, millaiseksi verkosto muotoutuu.

Kesko aikoo jatkossa brändätä kaiken toimintansa entistä selkeämmin K-ryhmän alle.

– Jatkossa meillä ei ole brändejä, joissa K-ryhmä ei näkyisi.

Nykyisin esimerkiksi Budget Sport toimii selkeästi omana brändinään. Miten se aiotaan tuoda K-ryhmän alle?

– Kaikkia näitä mietitään. Meillä ei ole mikään kiire, mutta kyllä selkeästi haluamme toimia vahvemmin yhtenäisenä K-ryhmänä niin Suomessa kuin ulkomailla.

Helander vieraili keskiviikkona Kuopion Klubilla.