Ketterien vesijettien suosio kasvaa nopeasti – katso kuvasarja Venemessuilta

Vesijettien suosio kasvaa kohisten. Viime vuonna rekisteröitiin yli 3 500 venettä. Eniten lisääntyi vesijettien rekisteröinti. Niitä pantiin rekisterin lähes 700 kappaletta.

Jettejä tuotiin ennätysmäärä lähinnä Meksikosta ja Japanista. Meksikon venetuonti kasvoi 34 ja Japanin peräti lähes 300 prosenttia. Lisäys selittyy yksinomaan jeteillä.

Jettibuumin on huomannut myös lohjalainen Pentti Keinänen, freestylevesijetin hallitseva Suomen ja Pohjoismaiden mestari.

– Jetit korvaavat veneitä. Ne ovat hiljaisia, bensataloudellisia ja ennen kaikkea niillä pääsee nopeasti paikasta toiseen.

Savo e ole enää kovin tuttua seutua Keinäselle, sillä suku lähti sieltä vaelluksilleen ja 1500-luvulla. Uuden siteen hän sai Savoon tosin naimakaupan kautta: vaimo on Pielaveden Laukkalan kylästä Hyvösen tyttöjä.

Itse asiassa Keinäsen freestyle- ja ratajetillä ei ole mitään tekemistä niiden jettien kanssa, joita myydään suurelle yleisölle. Keinänen tekee freestylejetillään voltteja ilmassa eikä suosittele niitä oman rantajetin omistajille.

– Tehdään aalto ja hypätään siitä sitten voltti. Näissä jeteissä on aivan tolkuttomasti voimaa. Onhan siinä aina pieni loukkaantumisen vaara, Helsingin venemessuilla temppujaan näyttänyt mestari arvioi.

Pohjois-Euroopan suurin venenäyttely esittelee tänä vuonna 540 venettä. Veneiden vienti kasvoi viime vuonna seitsemän prosenttia, viennin osuus kokonaistuotannosta onkin yli 70 prosenttia.

Mainittakoon, että vientitilaston kärjessä on Malta. Sinne vietiin kahdeksan venettä, yhteisarvoltaan yli 70 miljoonaa euroa.

Yhden veneen keskihinta on siis yhdeksän miljoonaa euroa. Kaikki Maltalle viedyt veneet ovat pietarsaarelaisen Nautorin loistopurjehtijoita.

Jettibuumin lisäksi messuilla puhuttiin paljon alumiiniveneiden suosion kasvusta. Osansa kasvusta aikoo ottaa myös kuopiolainen Bella, jonka tuoteperheen uusin tulokas on alumiinirunkoinen Falcon. Falconin ensiesittely Suomessa oli perjantaina messuilla.

Toimitusjohtaja Raimo Sonninen uskoo uutuuteen. Helppo on uskoa, sillä tilauskirjassa oli jo 191 venettä ennen kuin yhtään venettä oli ehditty toimittaa jälleenmyyjille.

Alumiiniveneissä käydään kovaa kisaa ja Sonninen esikuntineen on tutkinut tarkkaan kilpailijoiden tuotteet erottuakseen joukosta. Alumiinia on mietitty Bellalla jo pitkään ja jossakin vaiheessa jopa harkittiin oman tehtaan perustamista.

Sittemmin päädyttiin ähtäriläiseen alihankkijaan, johon Sonninen on erittäin tyytyväinen.

– Monikäyttöisyys on Falconin vahvuus. Sama vene soveltuu perheveneeksi, mökkiveneeksi, huviveneeksi aurinkokansineen ja vieläpä uisteluveneeksi, toimitusjohtaja hehkuttaa.

Bellan osastolla hymyili myös entinen alppinisti, nykyisin kahden pienen lapsen äiti Tanja Poutiainen. Kun talvet ja enemmälti myös kesät on mennyt vuosikausia suksien päällä, on nyt aikaa vaikkapa veneilylle.

Rovaniemellä asuva Poutiainen on huomannut, miten veneily on lisääntynyt Kemi- ja Ounasjoella, joten hänkin päätti kokeilla. Ensi kesäksi kotilaiturin odotetaan Bellan Flipperiä.

– Pitkään harkittiin Bellan ja Flipperin välillä ja päädyttiin tähän. Kahden pienen lapsen kanssa tällä on turvallista edetä. Jokia pitkin ei pitkälle pääse, mutta harjoitella voi veneilyn alkeita. Ja pääseehän trailerin kanssa vaikka Perämerelle.

Alumiiniin luottaa myös turkulainen Touko Liimatainen. Hänen firmansa Aaltomarine valmistaa heittokalastajille räätälöityjä alumiinirunkoisia veneitä. Alumiinin suosion kasvu on myös hänelle tuttu asia. Alumiini kestää hyvin Suomen kivikkoisilla rannoilla.

– Vahvaa neljän millin alumiinia joka puolella. Todella kestävä, hän kehuu ja taputtaa luomuksensa runkoa.

Kalastuskipinä syttyi pikkupoikana kotona Tervon Rasmanki-järven ottipaikoilla. Nuori kalamies muutti veneineen opiskelemaan Kotkaan ja siellä syttyi ajatus, että meren aalloille tarvitaan järeämpi vene.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Kuluttajien luottamus elpyi hieman kaikkien aikojen pohjalukemasta

Isoja organisaatioita kipparoidaan läpi koronan viestintä edellä, mutta ajan epävarmuus vaatii pomoiltakin paljon – "Johtajallakin on lupa olla ajoittain hämmentynyt"

Työllisyys heikkeni huhtikuussa vuoden takaiseen verrattuna

Nokian Renkaiden toimitusjohtaja vaihtuu, Jukka Moisio Hille Korhosen tilalle

Maailman lentoyhtiöille lapattu jo yli 110 miljardia tukia

Ranska aikoo elvyttää autoteollisuutta kahdeksan miljardin euron paketilla

Päiväkotiyhtiö Touhula saattaa sulkea 43 päiväkodeistaan

Helsingin pörssi ylitti 9 000 pisteen rajan – nousua myös muualla Euroopassa

Työolobarometri: Palkansaajien varmuus oman työn säilymisestä vahvistui juuri ennen koronaa

Raakaöljyn hinta rajussa nousussa – bensan keskihinta kohoaa laiskasti perässä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.