Koronakevät painoi Finnairin tuloksen syöksykierteeseen – "Noin kaksi miljoonaa euroa tappiota joka päivä"

Koronapandemia painoi Finnairin tuloksen keväällä lähes pystysuoraan syöksykierteeseen, kun matkustajamäärä putosi huhti-kesäkuussa peräti 97,5 prosenttia vuotta aiemmasta.

Finnair kuljetti toisella vuosineljänneksellä vain noin 100 000 matkustajaa, kun vuotta aiemmin matkustajia kuljetettiin 3,9 miljoonaa.

Finnair julkisti perjantaina huhti-kesäkuun tuloksensa, joka oli odotetusti tylyä kertomaa, kun koronapandemia ja matkustamisen loppuminen on rusikoinut lentoyhtiöitä eri puolilla maailmaa.

Finnairin vertailukelpoinen liiketulos romahti huhti-kesäkuussa 174,3 miljoonaa euroa tappiolle. Viime vuonna yhtiö teki voittoa samaan aikaan 47,2 miljoonaa euroa. Liikevaihto putosi yli 91 prosenttia 68,6 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan Finnair teki vuosineljänneksen aikana noin kaksi miljoonaa euroa tappiota joka päivä.

–  Finnairin toista vuosineljännestä kuvaa käytännössä vain yksi asia, covid-19-pandemia. Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin, sillä ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä. Tämä heijastui vahvasti myös matkustajamääriin, liikevaihtoon ja tulokseen, Manner sanoi osavuosikatsauksessa.

Rahtilennoille riitti kysyntää

Mannerin mukaan katsauskauteen sisältyi myös valopilkkuja, sillä esimerkiksi pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen kysyntä oli vahvaa koko vuosineljänneksen. Yli 70 prosenttia Finnairin huhti-kesäkuun liikevaihdosta tulikin rahtilennoista, joita lennettiin hieman yli 600 lähinnä Suomen ja Aasian välillä.

–  Rahtitoiminnalla oli myös merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia, koska kuljetimme muun muassa suojatarvikkeita pandemian ehkäisemiseksi ja huoltovarmuuden takaamiseksi. Muutoin tuloksemme heijasti toiminnan lähes täydellistä pysähdystä, Manner sanoi.

Lentoliikenteen uudelleenkäynnistys alkoi Mannerin mukaan heinäkuun alussa. Tässä kuussa Finnair lentää Mannerin mukaan 80–90 lentoa päivässä eli noin neljänneksen normaalista lentomäärästä.

Finnair on käynnistänyt heinäkuussa lennot muun muassa tärkeisiin Aasian kaukokohteisiin Bangkokiin, Hongkongiin, Shanghaihin, Souliin ja Tokioon.

Elokuussa lentojen määrä on tarkoitus nostaa Mannerin mukaan noin 120 lentoon päivässä ja syyskuussa 190 lentoon päivässä, eli noin puoleen viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Manner arvioi, että lentoliikenteen palautumiseen vuoden 2019 tasolle menee noin 2–3 vuotta.

Rahat takaisin asiakkaille

Mannerin mukaan rahojen palauttaminen asiakkaille koronan takia peruuntuneista lennoista on ollut Finnairille iso operaatio, jota varten on pitänyt rekrytoida lisätyövoimaa ja kehittää ohjelmistorobotiikkaa.

Tähän mennessä Finnair on palauttanut yli 650 000 asiakkaalleen yli 270 miljoonaa euroa. Palautuksia on lähdössä vielä noin 100 miljoonan euron edestä.

–  Finnairilta asiakkaat saavat rahansa takaisin, eivät pelkkää lahjakorttia, niin kuin monet lentoyhtiöt Euroopassa tekevät, Manner sanoi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.