Koronavirus kuritti Finnairia tavalla "jolle ei löydy vertailukohtaa satavuotisesta historiasta" – suunnitteilla osakeanti, johon valtio on osallistumassa

Koronavirus on riepotellut rajusti lentoyhtiö Finnairia. Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Tytti Tuppurainen (sd.) kuvaili keskiviikkona, että koronakriisin vaikutukset koko lentoliikenteeseen, ja siten myös alansa vahvimpiin lukeutuvaan Finnairiin, ovat olleet järisyttävän suuret. Jotta yhtiön asema voitaisiin turvata, valmistelee valtio osallistumista Finnairin suunnittelemaan pääomitusjärjestelyyn.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi keskiviikkona, että yhtiön vuosi alkoi vahvasti, mutta koronavirus käänsi liikevaihdon suunnan.

–  Helmikuusta alkaen koronavirus käänsi liikevaihdon suunnan dramaattisella tavalla, jolle ei löydy vertailukohtaa koko kaupallisen lentoliikenteen satavuotisesta historiasta, Manner totesi tiedotteessa.

"Kriisin jälkeinen siirtymäaika 2 - 3 vuotta"

Niin yhtiön liikevaihto, matkustajamäärä kuin vertailukelpoinen liiketulos laskivat merkittävästi koronaviruksen vaikutuksen takia. Vertailukelpoinen liiketulos vajosi tammi-maaliskuussa 91,1 miljoonaa euroa tappiolle, kun vuotta aiemmin tappiota oli 16,2 miljoonaa euroa. Yhtiön liikevaihto laski 16 prosenttia vertailukaudesta ja oli 561,2 miljoonaa euroa. Matkustajamäärässä pudotusta oli 15,6 prosenttia 2,7 miljoonaan.

Finnair kertoi odottavansa, että se operoi koronavirustilanteen vuoksi nykyistä minimiverkostoaan koko huhti-kesäkuun ajan. Lentoyhtiössä uskotaan, että liikenteen elpyminen alkaa vaiheittain heinäkuun alusta.

–  Akuutin kriisin hellitettyä edessämme on tuon 2–3 vuoden pituinen siirtymäaika uuteen normaaliin. Ennakoimme lentoliikenteen toipuvan hitaasti heinäkuusta lähtien ja matkustajamäärien palaavan vuoden 2019 tasolle 2–3 vuodessa. Onkin todennäköistä, että joudumme jatkamaan lomautuksia myös kesän jälkeen ja sopeuttamaan siten resurssejamme pienempään lentämisen määrään, Manner sanoi.

Yhtiö on kertonut jo tiukoista säästötoimista. Näihin kuuluvat esimerkiksi koko henkilöstön määräaikainen lomauttaminen ja johdon palkkojen leikkaus 15 prosentilla.

Valtio varautuu enintään 700 miljoonan euron tukeen

Finnair ei poikkeustilanteen vuoksi maksa osinkoa viime vuodelta. Lisäksi yhtiö suunnittelee arviolta 500 miljoonan euron merkintäoikeusantia, koska koronavirustilanteesta aiheutuneet tappiot ovat vähentäneet yhtiön pääomia.

Valtioneuvoston kanslian mukaan valtio tukee Finnairin suunnitelmaa. Talouspoliittinen ministerivaliokunta on puoltanut sitä, että eduskunnalta haetaan enintään 700 miljoonan euron suuruista valtuutta Finnairin pääomitusjärjestelyihin osallistumiseksi. Se sisältää sekä nyt suunnitellun osakeannin että Finnairin mahdolliset muut pääomitusjärjestelyt. Suomen valtion osuus Finnairin osakkeista ja äänistä on tällä hetkellä 55,8 prosenttia.

–  Valtio haluaa etukäteen varmistaa, että sillä on valmius yhtiön vakavaraisuuden riittävään tukemiseen erilaisissa tilanteissa. Nyt jos koskaan valtion vastuullisena, pitkäjänteisenä omistajana täytyy omalta osaltaan pyrkiä varmistamaan, että Suomessa on vahva lentoyhtiö myös tulevaisuudessa, sanoi ministeri Tuppurainen tiedotteessa.

Päätöstä perustellaan sillä, että Finnair on valtiolle "strategisen intressin yhtiö". Perusteluiden mukaan kansainväliset lentoyhteydet ovat Suomelle välttämättömät ja yhtiön merkitys Suomen kansantaloudelle on suuri. Lentoyhteydet ovat tärkeitä esimerkiksi matkailulle, mutta myös suomalaiselle vientiteollisuudelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.