Kotipizzan lyhyt ennätysputki tyssäsi

Kotipizza-ketju takoo myynnissään reippaita kasvulukuja kuukaudesta toiseen. Keskiviikkona yhtiö kertoi, että sen ravintoloiden myynti kasvoi elokuussa 13,5 prosenttia edellisvuodesta 7,44 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen myynti kasvoi 17,4 prosenttia. Vertailukelpoinen myynti perustuu 242 ravintolan myyntilukuihin. Vuosi sitten ravintoloita oli jonkin verran enemmän: 267.

Viime heinäkuussa ketju teki myynnissään kaikkien aikojen kuukausiennätyksen: 8,64 miljoonaa euroa. Edellinen ennätys oli kesäkuulta (7,29 miljoonaa euroa) ja sitä edellinen huhtikuulta (7,14 miljoonaa euroa). Nyt elokuussa lyhyt "ennätysputki" siis katkesi.

Kotipizza Groupin toimitusjohtajan Tommi Tervasen mukaan uudelle tasolle noussut myynti johtuu monesta tekijästä: uudistetusta brändistä, markkinoinnista, panostuksista verkkokauppaan ja digitaaliseen läsnäoloon sekä ravintoloiden yrittäjien työstä.

– Heinäkuun myyntiä edisti osaltaan myös se, että kalenterikuukauteen mahtui viisi viikonloppua, hän sanoo 8. elokuuta päivätyssä pörssitiedotteessa.

Elokuun loppupuolella Kotipizza nosti arviotaan tammikuun lopussa päättyvän tilikauden taloudellisesta kehityksestä. Muutoksen syynä olivat myynnin odotettua voimakkaampana jatkunut kasvu sekä yrityksen johdon näkemys myynnin kehityksestä loppukaudella.

Kotipizza listautui Helsingin pörssiin heinäkuussa 2015. Yhtiön osakkeen arvo on noussut vuodessa yli 80 prosenttia ja vuoden alusta noin 47 prosenttia. Keskiviikkona puolenpäivän aikaan kurssi oli parin prosentin nousussa 9,08 eurossa.