Kuluttajavirasto arvostelee autoluottojen mainontaa

Autoluottojen markkinoinnissa on Kuluttajaviraston mukaan ongelmia.

Mainoksissa esitellään näyttävästi rahoituskoron ja kuukausierän suuruutta, mutta todellinen vuosikorko voi jäädä kokonaan kertomatta. Välillä näyttää, että pääasiallisena myyntituotteena on luotto eikä ajoneuvo, virasto arvostelee.

Viraston valvontakampanja osoitti myös, ettei kodinkone- ja huonekalumainoksissa saa aina selkeää tietoa luoton hinnasta.

Kuluttajavirasto ja lääninhallitukset tutkivat kulutusluottojen markkinointia viime vuoden lopulla.

Kuluttajavirasto ja lääninhallitukset tarkistivat reilut 1 400 kodinkone-, huonekalu- ja autokaupan mainosta eri mainosvälineissä. Niistä huomautettavaa oli vajaassa 90 mainoksessa.

Kuluttajavirasto arvioi, että edellisen vuoden tuloksiin verrattuna kodinkone- ja huonekaluala näyttää korjanneen markkinointiaan parempaan suuntaan. Kuluttajaviraston mukaan poikkeus myönteisestä kehityksestä on kuitenkin Maskun Kalustetalo, joka ei ole lukuisista kehotuksista huolimatta korjannut markkinointinsa puutteita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.