Kuopion keskustan tyhjät liiketilat hyötykäyttöön

Kuopion keskustassa riittää liiketilatarjontaa moneen tarkoitukseen ja monenlaisille yrittäjille. Kaupunkikeskustaa elävöittämään ja asiakkaita houkuttelemaan toivotaan kovasti uusia yrittäjiä ja erilaisia kauppaliikkeitä.

Juuri tähän huutoon lähtee omalta osaltaan vastaamaan Kuopion nuorkauppakamarin ja Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen järjestämä ensimmäinen Pop-Up Kuopio -tapahtuma syys-lokakuun vaihteessa. Siinä annetaan uusille yrityksille ja yhteisöille mahdollisuus kokeilla yrittämistä ja toimintaa Kuopion keskustassa. Hanketta on valmisteltu viime keväästä lähtien.

– Olemme seuranneet keskustelua siitä, että liiketilat Kuopion keskustassa tyhjenevät ja samalla keskusta hiljenee. Halusimme tehdä asialle jotain, emmekä vain puhua. Vastaavia tapahtumia on toteutettu monesti esimerkiksi Turussa ja Hämeenlinnassa hyvällä menestyksellä, hankkeen projektipäällikkö Terhi Roivainen Kuopion nuorkauppakamarista kertoo.

Kuopion keskustassa on kaupungin toimitilahaun mukaan noin 70 vapaata liikehuoneistoa, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on lähes 9 000 neliötä.

– Määrä saattaa olla hieman yläkanttiin, mutta tilanne on samansuuntainen monessa muussakin kaupungissa. Ihmisille täytyy olla ostosmahdollisuuksia ja siksi keskusta kaipaa uusia liikkeitä. Kyllähän erilaiset tapahtumat saavat hyvin ihmisiä liikkeelle, mutta ei sellaisilla voida koko vuotta täyttää. Tässä hankkeessa tilanteelle yritetään konkreettisesti tehdä jotain, Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tilla Martikainen jatkaa.

Tapahtuman aikana järjestetään myös keskustan liikkeiden yhteiset kaupunkikarnevaalit. Kolmepäiväinen Hilipeet Pilleet -ostostapahtuma rakentuu liikkeiden järjestämästä ohjelmasta ja tarjouksista.

Vapaata liiketilaa voi hakea yritys tai toimija, joka on kiinnostunut toimimaan tapahtumassa valittavissa olevalla aikavälillä Kuopion keskustassa sijaitsevassa tilassa. Kaikki tilat ovat aivan torin läheisyydessä.

– Hanke on herättänyt paljon kiinnostusta ja kyselyjä on tullut runsaasti. Toivomme mukaan mahdollisimman monipuolisia ja erilaisia yrittäjiä aivan laidasta laitaan, Roivainen sanoo.

Tapahtuma kestää kokonaisuudessaan kaksi viikkoa. Yrittäjä voi hakemuksessa esittää toiveen ajankohdasta ja tilat voi saada käyttöönsä yhden tai kahden viikon ajaksi. Päätöksen tilojen antamisesta tekee aina tilojen omistaja.

– Tämä on hyvä mahdollisuus tuoda esille uusia ideoita. Samalla hankkeen kautta on helppo lähteä kokeilemaan miten omat siivet kantaa yrittäjänä, Roivainen jatkaa.

Parhaillaan hankkeessa on käynnissä keskustan vapaiden toimitilojen sekä Pop-Up -yrittäjien haku. Ensimmäisen toimintavuoden tavoitteena on saada mukaan kymmenen Pop-Up liikettä. Tapahtuman jatko suunnitellaan sitten syksyn kokemusten pohjalta.

– Ilmoittautumisia on tullut tähän mennessä sen verran, että olemme nyt puolessa välissä tavoitetta. Kesällä on ollut hankalaa saada ihmisiä kiinni, Roivainen kertoo.

Myös toimivat yrittäjät voivat kokeilla hankkeessa yrittämistä keskustassa.

– Sellainen voi olla esimerkiksi verkkokauppias, joka haluaa kokeilla omaa liikeideaansa kivijalkakauppiaana, Jarno Airaksinen nuorkauppakamarista sanoo.

Tärkeintä on saada aikaan tekemisen meininkiä.

– Tietynlainen hyvä pöhinä luo uutta pöhinää. Hyvä moninkertaistaa itseään, nuorkauppakamarin Elisa Kääriäinen tiivistää.

Tapahtuma: Monen eri tahon yhteistyötä

Kuopion Nuorkauppakamari ry järjestää yhteistyössä Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry:n kanssa Kuopion ensimmäisen Pop-Up Kuopio -tapahtuman 26.9.- 8.10. Hankkeen pääyhteistyökumppaneina toimivat Kuopion kaupungin Yrityspalvelut, Kuopion Yrittäjät ry, Uusyrityskeskus Verso sekä Kuopion alueen kauppakamari.

Vapaat liiketilat sijaitsevat Kuopion keskustassa Aapelissa, Sektorissa, Minnassa, H-talossa ja Vihtorissa.

Osallistumismaksulla katetaan tapahtuman markkinointikuluja ja yritys saa tiedot tapahtumaesitteeseen sekä liiketilan käyttöönsä yhden tai kahden viikon ajaksi.