Lametal Oy

Taloudessa eletään epävakaita aikoja ja monessa tehtaassa epävarmuus jäytää henkilöstöä. Myös Lametalin porukka halusi lisää tietoa talouskriisin vaikutuksista. Toimitusjohtaja Kimmo Kärjellä ei kuitenkaan ollut tarjolla kuin iloisia uutisia.

- Lokakuussa tehtiin kaikkien aikojen ennätys liikevaihdossa. Tilauskanta riittää joulukuun puoleenväliin. Se on aika lailla meidän maksimi, koska muuten toimitusajat menevät liian pitkiksi.

- Taantuman tuleminen ei vielä juuri näy, ainoastaan Kevakon puolella on otettu hieman takapakkia, Kärki viittaa tytäryhtiöön.

Työlaitteita Lapinlahdella valmistava Lametal Oy on ollut vahvassa kasvussa viimeiset vuodet. Kärki, Pasi Pulkkinen ja Unto Martikainen ostivat kymmenen hengen ja miljoonan euron talon vuonna 2003. Viidessä vuodessa yrityksen liikevaihto on kasvanut yli viiteen miljoonaan euroon ja työntekijöitä on jo 38.

- Ennen kuin edes kauppoja oli tehty, selvää oli, että lähdemme voimakkaasti vientiin. Toinen tärkeä ajatus oli olla työlaitetavaratalo. Meidän asiakkaiden ongelma oli, että työlaitteet koneeseen piti ostaa useammasta paikasta.

Tuotevalikoima kilpailijoita laajempi Lametal satsasi tuotekehitykseen ja palkkasi oman suunnittelijan vuonna 2005.

- Se oli iso juttu pienelle talolle. Nyt täysipäiväisiä suunnittelijoita on jo kaksi.

Tuotevalikoimaa lisättiin rajusti. Yrityksellä on nykyisin 250 erilaista tuotetta. Hyvän maineen saavuttaneita Stark-työlaitteita käytetään kiinteistönhoitokoneissa, pyöräkuormaajissa, kaivinkoneissa ja traktoreissa.

- Olipa se peruskone mikä tahansa, sillä ei tee mitään ilman työlaitetta, Kärki kiteyttää markkinat.

Lametal erottuu muista valmistajista kattavalla valikoimallaan. Vastaavia täyden palvelun taloja ei ole muita.

- Työt menevät vuodenaikojen mukaan. Nyt tehdään lumi- ja hiekoituskalustoa.

Kärjellä ei ole käsissään mitään tilastoa, mutta hän uskoo Lametalin olevan niin sanotulla hitaalla puolella (ei kuorma-autot) suurin valmistaja Suomessa.

- Hinnassa olemme kilpailukykyisiä ison volyymimme ansiosta.

Venäjästä veturi taantuman yli? Vientiin laitteista menee jo yli puolet. Tärkeimmät kohdemaat ovat Ruotsi, Norja, Baltian maat sekä Venäjä.

- Venäjä odottaa vielä suurinta nytkähdystä. Siellä on raju potentiaali. Viime viikolla lähti muun muassa meidän suurin ja kallein tuote eli iso tielana kauas Irkutskiin.

Myynti keskittyy lumivyöhykkeelle, mutta avauksia on tullut jo muuallekin.

- Asiakkaissa pitää kulkea, viimeiseen kolmeen viikkoon olen ajanut 5 000 kilometriä. Kilpailijat ovat haukkuneet meitä aggressiivisiksi markkinoijiksi eivätkä tahdo enää morjestaa. Eli kai sitä on jotain saatu aikaan, Ponssen ja Normetin tuotantopäällikkönä aiemmin uraa tehnyt Kärki velmuilee.

Kesän alussa tauolle jäänyt Onnistunut yritys -sarja jatkuu. Savon Sanomien taloustoimitus toivoo saavansa vinkkejä hyvistä jutunaiheista, eli kertomisen arvoisista yrityksistä. Voit laittaa esityksiä sopivista jutuntekokohteista sähköpostilla osoitteeseen talous@savonsanomat.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.