Maitopula jarruttaa Valion kasvua Venäjällä

Meijerituotteiden vienti vetää Venäjälle ennätystahtiin. Valio Russian toimitusjohtaja Mika Koskisella on käsissään ongelma, kun myynti kasvaa jo kolmatta perättäistä vuotta 20-30 prosentin tahtia.

- Emme saa Suomesta tarpeeksi tavaraa tai ainakaan niin paljon kuin tarvitsisimme. Suuri maitopula on totta, sanoo Koskinen.

OOO Valio Russia on noin 160 työntekijän yhtiö, joka markkinoi itärajan taakse vuosittain noin 3000 täysperävaunurekallista suomalaisia meijerituotteita. Nettomyynti oli viime vuonna noin 170 miljoonaa euroa ja tälle vuodelle tulossa on noin 40 prosentin euromääräinen kasvu.

- Siis mikäli vain tavaraa saadaan riittävästi haalituksi myyntiin, Koskinen tarkentaa.

Venäjän markkinoilla jo pyöreät sata vuotta operoinut Valio on profiloitunut voin ja juustojen laatubrändinä.

Viola, Oltermanni, Valio voi ja Atlet ovat juustomerkkejä, jotka yltävät Pietarissa erittäin merkittävään markkinaosuuteen. Valion voilla on reilun 40 prosentin markkinaosuus alueen päivittäistavarakaupassa.

Koskinen laskee, että Valion suorajakelu ulottuu pian kuuteen kymmenestä Pietarin ja Moskovan alueen suurimmista kauppaketjuista.

Lisää Valion Venäjän toiminnoista kertoo Savon Sanomien taloussivu sunnuntaina.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.