Nettiviinien ohivuoto ei ole ongelma tullille

Alkoholijuomien tilaaminen EU-maista nettikaupan kautta on kasvussa. Tulli pitää kauppatapaa kuitenkin melko vähäisenä kokonaiskulutukseen suhteutettuna. Alkoholin salakuljetus on vähentynyt jyrkästi ainakin tullin takavarikkojen perusteella.

– Salakuljetuksen voidaan olettaa korvautuneen suurelta osin matkustajatuonnilla ja sitä kautta laittomaan kaupalliseen tarkoitukseen päätyvällä alkoholilla. Nettikaupasta aiheutuvista veropetoksista on arvioitu aiheutuneen muutaman miljoonan euron alkoholiveromenetykset vuositasolla, arvioi tullivalvontajohtaja Mikko Grönberg.

Ulkomaisesta nettikaupasta tilatun alkoholin maahantuonti on mahdollista hoitaa laillista tietä, kun tilaaja muistaa maksaa suomalaisen valmisteveron. Parhaimmillaan palvelu toimii siten, että juomatilaus toimitetaan asiakkaan kotiovelle.

Jokaisen omantunnon kysymys on, tekeekö hän valmisteveron maksamisesta ilmoituksen tullille. Osa nettikaupoista kertoo, että he ovat hoitaneet valmisteverot ja rahdit ilmoitetussa kokonaishinnassa.

– Olemme panneet merkille, että eräät netissä toimivat alkoholikauppiaat julistavat suureen ääneen, että kaikki verot on maksettu ja toiminta on laillista, mutta kun tullissa asiaa on tutkittu tarkemmin niin mitään maksuja ei ole suoritettu, kertoo tullin valmisteverotusjohtaja Saija Taipale.

– Ei ole tietoa, miten paljon tullin ohi tulee juomalasteja. Lähetykset on kuitenkin aina mahdollista avata, joten tilaajalla on aina riski, että maksamattomat valmisteverot tulevat korotettuna maksuun. Tilaajalle voi tulla yllätyksenä, että hän joutuukin vastuuseen, Taipale varoittaa.

Postipaketteina alkoholia ei juurikaan liiku, koska ulkomaan posti tulee pääasiassa lentorahtina eikä lennoilla voi lähettää mitään nesteitä. Logistiikka on yksityisten kuljetusyritysten vastuulla, jotka jakelevat nettipaketteja ympäri maata.

Itella ei ole valjastanut omaa logistiikkaansa pullopostin jakeluun. Nettiviinikauppojen kyselyihin Itella otti pari vuotta sitten periaatteellisen linjauksen. Alkoholia yritys rahtaa ainoastaan yritysten välisenä b-to-b-myyntinä.

– Juomalasteja ei saa suoraan kotiovelle. Tähän on kaksi syytä. Emme voi varmistaa, että vastaanottaja on täysi-ikäinen emmekä voi tietää, onko valmistevero maksettu asianmukaisesti, jolloin se voi jäädä myös meidän vastuulle, business manager Jukka Rihtala Itella Logistics Oy:sta kertoo.

Valmisteveroa peritään juoman alkoholipitoisuuden perusteella, mikä nostaa nettikaupan tuotteiden kokonaishinnan jopa ohi Alkon hyllyhintojen. Kuluttaja voi saavuttaa suurimmat säästöt miedoissa viineissä ja oluessa, jos tilatut erät ovat riittävän suuria.

Viiniharrastajat perustelevat nettiviinikauppoja ennen muuta laadukkailla ja harvinaisilla tuotteilla, joita ei saa Alkosta lainkaan. Tallinnan matkustajatuonnin hakupalkka on taas omaa luokkaansa virallisen viinakaupan hintoihin verrattuna.

Nettikaupan kautta hankitun alkoholin hinta on vertailun perusteella lähellä Alkon hintoja, jos asianmukaiset valmisteverot on maksettu. Kotiinkuljetuspalvelun lisähinnaksi per pullo jää alimmillaan 2-3 euroa.

Hintasuhteita valottaa 5,2-prosenttinen Lapin Kulta IV -olut, joka maksaa netistä tilattuna 18,35 euroa laatikko. Rahteineen 36 laatikon erä maksaa 747 euroa eli noin 87 senttiä tölkiltä. Tallinnasta haettuna ilman matkakuluja tölkin vertailuhinta on 56 senttiä ja kotimaisen Alkon valikoimissa 1,96 euroa tölkki.

Alkoholijuomien markkinointi nettikaupoissa taiteilee suomalaisittain juuri ja juuri sallitun rajapinnassa. Yksityishenkilö saa maahantuoda EU-alueelta alkoholia, jos hän järjestää kuljetuksen itse ja maksaa valmisteveron.

Käytännössä asiakas pääsee kuljetusyrityksen tilaussivulle mainospainikkeella, joka vilkkuu nettikaupan sivulla. Toinen vaihtoehto on hakea lasti logistiikkaterminaalista, joka sijaitsee yleensä Saksassa.

Valvira on linjannut, että nettikauppa ei saa järjestää alkoholin kuljetusta asiakkaalle tai muuten myyntiä pidetään alkoholin jälleenmyyntinä Suomessa. Vähittäiskaupassa väkijuomat ovat edelleen Alkon monopoli.