Niina Styrman oli kovilla vatsahapoilla varustettu blondi

Eriskummallinen yrittäjä.

Vaikka silloin tällöin päivät ovat pitkiä, pääasiassa hän tekee seitsemän ja puolen tunnin työpäivää.

– Joskus voin tehdä neljäkin tuntia, että on enemmän aikaa kupottaa 13 vuotta nuoremman miehen kainalossa.

Hän ei seuraa saman alan yrittäjien tekemisiä.

– Olen mieluummin keksijä kuin kopioija.

Hän on jäänyt välillä neljäksi kuukaudeksi kokonaan pois töistä ja antanut kaverinsa pyörittää bisnestä.

– Hautausmaat ovat täynnä horsmaa kasvavia korvaamattomia yrittäjiä.

Hän heittää budjetit lonkalta eikä aseta taloudellisia tavoitteita.

–Siks en varmaan olekaan vielä miljonääri.

Hän yrittää niin kauan kuin hommat hoituvat ilman stressiä ja kärsimystä.

– Jos hermostun, musta tulee karmee noita-akka.

Niin. Iisalmelainen Niina Styrman on kaukana yrittäjän käsikirjan ihannetapauksesta.

– Kummasti kaikki on vain järjestynyt, vaikka olen varmasti aika taiteellinen yrittäjä.

Niina Styrman perusti Kenkä- ja Laukkuliike Styrman Ky:n Iisalmeen vuonna 2008. Pari vuotta myöhemmin hän päätti laajentaa Kuopioon.

– Olin vuokraamassa liiketilaa Sokoksen takaa. Kynä oli jo kädessä, kun pysähdyin miettimään. On pakko olla joku muu keino kehittää toimintaa.

Keino oli verkkokauppa. Kenkäliike.fi avattiin vuonna 2010. Alku oli hidasta ja kauppa kävi huonosti. Vaikka yrittäjä oppi jatkuvasti verkkokaupan periaatteita, tahmeus vaivasi silti.

Sitten tuli meili Ranskasta. Ärsyttävä kaiken muuttanut meili.

– Mainostoimisto oli suunnitellut minulle logon ja käyttänyt luvatta fonttia, jonka omisti ranskalainen suunnittelija. Meille tuli ukaasi, että täytyy maksaa lisenssimaksu fontin käytöstä.

Styrman ohitti viestin ja piti sitä huijausyrityksenä. Pian Facebook poisti kuitenkin kaikki kuvat, joissa logo oli esillä.

– Niin minä sitten kiltisti maksoin, mutta päätin, että jatkossa näin ei käy. Kun otan vain oman naaman kuvia, kukaan ei pääse sanomaan, että nyt tämä on jostain pöllitty.

Heti kun yrittäjä laittoi oman persoonansa peliin, alkoi tapahtua. Nykyään Kenkäliikkeen Facebook-sivuilla on yli 27 000 tykkääjää. Se on lähes 10 000 enemmän kuin kaupungin suuren ylpeyden, Olvin, sivuilla. Yhden naisen yrityksen somesuosion mittakaavasta kertoo jotain sekin, että jopa Savon Sanomien sivu jää tuhatkunta tykkääjää taakse.

– Keksin sisältöä sitä mukaa mitä tulee päähän. Kenkävideot ovat uusin juttu. Kuvaan ne kotikutoisesti kännykällä ja juttelen samalla.

Suosio näkyy paitsi myyntiluvuissa myös verkon ulkopuolella.

– Kun omalla persoonallaan koheltaa, se tuo yritystä lähemmäs kuluttajaa. Tässä nettihuijareiden ajassa se tuo luottamusta.

Kenkäliikkeen liikevaihto on kasvanut vuosi vuodelta ja tulos on ollut voitollinen alusta asti.

– Aluksi tavoite oli 200 000 euron liikevaihto, mutta tänä vuonna mennään liki miljoonaan. Nollasta aloitin ja otin useiden satojen tuhansien eurojen velat.

Nyt pankkilainat ja Finnveran rahoitus on maksettu, jäljellä on vielä yksityiseltä rahoittajalta saatua lainaa. Työntekijöitä on yrittäjän lisäksi yksi kokopäiväinen ja kaksi osa-aikaista.

Styrman ei tavoittele kuuta taivaalta. Yritys laajenee jos laajenee. Tärkeintä on oma hyvinvointi ja työn ilo.

Kun Niina Styrman perusti yrityksen, hän oli työskennellyt pitkään kenkäkaupassa. Puolitoista vuotta kypsyttelyä ja oma liike oli totta.

–  Onnistumisesta ei ollut mitään takuita. Olin sisäisesti blondi ja minulla oli saakelin kovat vatsahapot. Niin ne on vieläkin.

Marjahaan liikekiinteistöön Iisalmessa kaavaillaan lauantaitansseja