Nyt äänestämään Pohjois-Savon parasta asiakaspalvelijaa – "Asiakaspalvelu on otettava imagotekijänä vakavasti"

Seitsemättä kertaa Pohjois-Savossa järjestettävä Parasta palvelua Savossa -kilpailu veti mukaan 98 yritystä tai palveluntarjoajaa. Nyt Savon Sanomien verkkosivulla alkavassa yleisöäänestyksessä jokainen pääsee sanomaan, mikä osallistujista on oma suosikki.

Yritykset saivat itse ilmoittautua mukaan kisaan.

Viimeksi ääniä annettiin yli 10 600 kappaletta. Yleisö­äänestyksen tulokset ovat osa arviointia, ja Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijat tekevät kunkin kategorian parhaisiin yrityksiin mystery shopping -vierailun.

– Mystery shopping tarkoittaa, että opiskelijat asioivat kilpailussa mukana olevissa palveluissa mainitsematta mitenkään, että arvioivat asiakaskokemuksen tasoa, kertoo kauppakamarin toimitusjohtaja Silja Huhtiniemi.

Voittajan valitsee kauppakamarin palveluvaliokunta, joka viime vuonna nosti ykköseksi Kuopion Eläinpuiston. Kauppakamarin yhteistyökumppanina ovat paitsi Savonia myös Kuopion kaupunki ja Savon Sanomat.

– Äänestysaikaa on viikon 43 loppuun. Voittaja julkistetaan 28. marraskuuta, kun kauppakamarin palveluvaliokunta järjestää hotelli Scandicissa Kuopiossa palvelualan koulutuspäivän. Siellä asiakaspalvelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.

 

Huhtiniemi korostaa, että kilpailu on yrityksille hyvä mahdollisuus luoda entistä parempaa asiakaspalvelukokemusta ja erottautua kilpailijoistaan.

– Kyllä hyvällä asiakaspalvelulla on osaltaan merkitystä koko Pohjois-Savon kehitykselle. Jos alueen asukkaat, turistit ja muut täällä liikkuvat huomaavat aitoa, reilua ja ystävällistä palvelua, se ruokkii kysyntää, parantaa alueen kilpailukykyä ja ehkä lisää jopa halua muuttaa seudulle. Asiakaspalvelu on otettava imagotekijänä vakavasti. Kilpailu myös vahvistaa palvelualojen houkuttelevuutta uravaihtoehtona.

Kilpailussa palkitaan jokaisen viiden kategorian paras, joista yksi valitaan koko Parasta palvelua -voittajaksi.

Kilpailun kautta saadut opit on jo kiteytetty savolaisen palvelun teeseiksi. Lähtökohtana on rentous ja aitous. Savossa ei ole tapana teeskennellä tai pönöttää. Kohtaamisissa on lupa olla aidosti oma itsensä ja laittaa persoonansa peliin.

Savolaiseen palveluun liittyy huumori. Hankalatkin tilanteet hoituvat parhain päin liki diplomaatin ottein. Hyvään palveluun kuuluu, ettei ammattitaidosta tingitä ja ollaan valmiita näkemään vaivaa, jotta asiakkaalle löydetään kaivattu ratkaisu. Olennaista on myös kiireettömyyden kokemus.

Huhtiniemi kiittelee, että kilpailu on samalla opiskelijoiden voimannäyte. Kilpailun käytännön toteutuksesta alusta loppuun vastaa Savonian opiskelijoista koottu monialainen tiimi.

Äänestämään pääset tästä. Äänestäjien kesken arvotaan palkintoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.