Perinteisen pääsiäisherkun suosio on kasvanut

Siilinjärveläinen Tuija Puttonen valitsee hyllystä koriinsa pienet yksittäispakkaukset mämmiä Kuopion Prismassa.

– Ostan mämmiä aina pääsiäiseksi. Olen ostanut yleensä ison rasian, mutta nämä pienet pakkaukset ovat hyviä, kun sitä ostaa vain kahdelle, Puttonen sanoo.

Myös kuopiolainen Jussi Korhonen pohti Kolmisopen Citymarketissa perjantaina, hankkisiko jo mämmin pääsiäiseksi.

Perinteisen pääsiäisherkun mämmin myynti on aivan viime vuosina jopa kasvanut, kertovat Kesko, S-ryhmä ja Lidl.

– Mämmin myynti on ollut vuosittain hyvin tasaista, mutta viime pääsiäisenä mämmi oli todellinen hittituote, jonka myynti kasvoi 20 prosenttia, kertoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.

Hän uskoo mämmin suosion jatkavan kasvuaan tänäkin pääsiäisenä, sillä mämmin siihen ovat vaikuttaneet erilaiset reseptit ja käyttöideat. Viime vuonna myös Suomi 100-vuotta tunnelmointi vaikutti suosioon.

Keskon viestinnän mukaan mämmin myyntiä ovat lisänneet perinteisten tuokkosten rinnalle tulleet mämmipikarit ja -jäätelöt.

– Mämmiä syödään yli 2 miljoonaa kiloa, josta suurin osa pääsäisenä. Sesonki alkaa vähitellen tammikuusta. Myös mämmin ympärivuotinen syönti on kasvussa, Keskosta kerrotaan.

Lidlin kaupallisen johtajan Timo Hansion mukaan mämmin myynti on lisääntynyt reippaasti viimeisten kymmenen vuoden aikana.

– Kasvu heijastelee kokonaismyyntimme kehitystä, mutta muutaman viime vuoden aikana mämmin myynti on kuitenkin ollut selkeästi kokonaismyyntimme kasvua suurempaa. Esimerkiksi tälle vuodelle olemme varautuneet yli 30 prosentin myynnin kasvuun verrattuna viime vuoteen, Hansio kertoo.

Suklaamunat ovat pääsiäisen kestosuosikkeja. Kuopiolainen Sinikka Vänttinen oli perjantaina Kolmisopen Citymarketissa ostamassa suklaamunia ja suklaapatukoita sisältäviä pakkauksia virpojille sunnuntaita varten.

– Ostan näitä lapsenlapsilleni sekä virpojille. Asuinalueellamme oli välillä vain vähän lapsia. Virpojia on taas tullut, kun alueelle on muuttanut uusia lapsiperheitä, Vänttinen kertoi.

S-ryhmän Antti Oksan mukaan pääsiäismakeisten myynti on kasvanut 10 prosenttia vuodesta 2014 alkaen.

– Myynti on viime vuosina painottunut aikaisempaa enemmän monipakkauksiin. Yksi viime vuosien hittituotteista on täytteelliset, niin sanotut töhnämunat.

Myös Kesko ja Lidl kertovat töhnämunien olevan suosittuja.

Keskon mukaan vuodesta toiseen suosituimpia suklaamunia ovat Kinder ja Mignon.

Karitsanlihasta on tullut yhä suositumpaa viime vuosina, kertovat Kesko ja S-ryhmä.

Keskon mukaan lampaanlihan kysyntä on ollut tasaista viimeisen kymmenen vuoden ajan, mutta karitsanlihan myyni on kasvanut joka vuosi.

– Odotamme karitsanlihan myynnin kasvavan myös tänä pääsiäisenä. Karitsanlihasta noin puolet myydään pääsiäisenä, Keskosta kerrotaan.

S-ryhmän mukaan lampaan pakastepaistien myynti on ollut hienoisessa laskussa, kun taas tuoreiden karitsanlihatuotteiden kysyntä on kasvanut.

– Kotimaista luomukaritsaa on ollut viime vuosina saatavilla paljon aikaisempaa enemmän, sanoo Antti Oksa.

Kuopiolaiset kauppiaat odottavat vilkasta viikkoa

Kuopiolaiset kauppiaat odottavat erittäin hyvää pääsiäiskauppaa. Päivärannan Citymarket-kauppias Pasi Toppari uskoo, että pääsiäisen aikaan Kuopion seudulle ja Tahkolle tulee paljon matkailijoita.

– Talouden mittarit näyttävät ylöspäin. Aurinko paistaa ja lunta on paljon. Uskon, että nyt tulee yksi parhaista pääsiäisistä, kuten joulunakin kävi, Toppari sanoo.

Toppari ja Kolmisopen Citymarket-kauppias Jari Kostilainen arvioivat, että mämmin ja suklaamunien kysyntä on aika lailla vakio joka pääsiäinen.

Topparin mukaan mämmin suosioon vaikuttavat uudet tavat tuunata sitä.

Kostilainen arvioi, että karitsanlihan myynti kasvaa edelleen, mutta pääsiäisenä myydään paljon myös muuta lihaa ja kalaa.

PeeÄssän toimialajohtajan Juha Riikolan mukaan mämmi on säilyttänyt asemansa hyvin pääsiäiskaupassa.

– Suklaamunien myynti on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta, Riikola sanoo.

Hän on tyytyväinen siihen, että myyntiin on saatu yhä enemmän kotimaista lammasta.

– Saatavuus on parempi ja valikoima laajempi, joten lampaanlihan myynti kasvaa koko ajan.