Petritex tähtää vientimarkkinoille

Osakeyhtiö Petritexin toimitusjohtaja Petri Satuli kertoo, että vaatetusyritys nuorentaa yrityskuvaansa ja mallistojaan. Kuopiolaisen paitavalmistajan seuraavan yhtiökokouksen asialistalla on myös nimenmuutos Petrifun Oy:ksi.

–Brändi uudistuu: haluamme tavoitella nuorempaa asiakaskuntaa. Nimen vaihtamisella selkeytetään yrityksen julkista kuvaa ja markkinointia, Satuli korostaa.

 

Yritys on miesten vaatettaja, joka on tunnettu nimenomaan paidoista. Nyt yrityksen markkinat ovat täysin Suomessa, mutta laajentaminen myös ulkomaille kiinnostaa.

–Suomessa on tarkoitus lisätä yksi myymälä vuosittain. Strategiana on lähteä ulkomaille vuonna 2018, Satuli selvittää.

Hän ei arvioi tarkemmin, mikä maa olisi laajennuskohteena, mutta naapuri Ruotsi on yksi mahdollisuus.

Omat myymälät eli Petrifun Storet ovat Jumbossa Vantaalla, Kampissa Helsingissä, Sellossa ja Isossa Omenassa Espoossa, Koskikeskuksessa Tampereella, Myllyssä Raisiossa, Hansassa Turussa ja Matkuksessa Kuopiossa.

–Aktiivisia jälleenmyyjiä ovat esimerkiksi Sokos, Moda-ketjun miestenmyymälät sekä ketjujen Pukumies ja Kekäle myymälät, Satuli kertoo.

Yrityksellä on noin 46000 kanta-asiakasta, joiden mitat ovat rekisterissä.

–Kuukausittain klubimme rekisteriin liittyy noin 700 uutta kanta-asiakasta, Satuli selvittää.

Petritex myy noin 100000 paitaa vuodessa.

–Haluamme myydä enemmän paitsi paitoja myös muun muassa neuleita, taskuliinoja, farkkuja ja muita housuja, Satuli sanoo.

 

Petritex on Turo Tailorin kanssa säilynyt kuopiolaisen tekstiiliteollisuuden rajusta murroksesta, joka on supistanut muutamassa vuosikymmenessä kaupungin ennen niin voimakkaan teollisuuden alan vähäiseksi.

Yrityksen henkilöstöön kuuluu 53 työntekijää, joista 14 työskentelee Kuopion pääkonttorissa Neulamäessä. Yrityksen tuotesuunnittelu, markkinointi, myynti, taloushallinto, logistiikka ja lähettämö sijaitsevat Kuopiossa.

Runsaassa kymmenessä vuodessa Petritex on muuttunut Satulin johdolla paita- ja solmiotehtaasta tuotantonsa ulkoistaneeksi yritykseksi.

 

Paitatuotannosta noin 30 prosenttia tehdään nykyään Viron pääkaupungissa Tallinnassa ja loput, noin 70 prosenttia Vietnamissa Kaakkois-Aasiassa.

Tuotantokustannusten nousu lisää paineita korottaa paitojen hintoja. Miesten paitaan menee noin 1,6 metriä kangasta.

Esimerkiksi puuvillan hinta nousi noin 30 prosenttia toissa vuonna, kun Pakistanissa oli tulvia ja Kiina haali suurostoillaan puuvillaa maailmanmarkkinoilta.