Naisten pikkuhousubarometri povaa parempia aikoja: "Kyllä se voi olla hyvinkin mahdollista"

Kulutuskysyntä on yksi keskeisimmistä talouden mittareista. Jokainen kuluttaja ohjailee talouden kehittymistä omilla ostopäätöksillään eri hintaisten vaihtoehtojen välillä.

Yleensä makrotalouden vaihteluja seurataan tilastodatan avulla ja talouden vaihteluja ennustetaan niiden perusteella. Samalla on käytössä lukuisa määrä erilaisia vaihtoehtoisia indikaattoreita, joiden avulla voidaan havaita kulutuskysynnän muutoksia.

Yksi sellainen on kuopiolaisen naisten alusvaateliikkeen Lady Royalin yrittäjän Leea Kuopan kehittämä pikkuhousubarometri. Hänen mukaan se pystyy hyvin kuvaamaan talouden syklejä ja ihmisten kulutuskysynnän vaihteluja. Kuoppa kehitti barometrin seuratessaan tilausmäärien ja varastokoon kehitystä.

– Pikkaribarometrin ideana on, että hyvinä aikoina asiakkaat ostavat kahdet kalliin sarjan pikkuhousut. Ensimmäiset signaalit laskukaudesta tulevat silloin kun toiset pikkarit jätetään ostamatta, tai ne vaihdetaan halvempiin.

Kuoppa ryhtyi vuonna 2013 pyörittämään hänen äitinsä 30 vuotta sitten perustamaa perheyritystä. Nyt kalliimmat tuotteet ovat alkaneet taas tehdä kauppansa.

– Vasta oikeastaan viime syksynä kahdet premium-luokan pikkuhousut alkoivat taas mennä kaupaksi.

Alusvaatebisneksessä premium-luokan kokonaisuuden, eli liivien ja pikkuhousujen keskihinta on noin 150 euroa. Alusvaatteiden hinnat eivät ole nousseet, vaikka kuluttajahinnat ovat muutoin kohonneet.

– Vaikka liikevaihtomme on pudonnut huippuajoista, niin olemme saaneet sen kasvuun ja tulos on ollut joka vuosi positiivinen Kuoppa kertoo.

Lady Royalin liikevaihto on noin puoli miljoonaa euroa. Sillä on myymälät Kuopiossa Matkuksen kauppakeskuksessa sekä keskustassa H-talossa.

– Ainakin pikkaribarometrin mukaan keskustan vetovoima on lisääntynyt ja kaupankäynti on piristynyt. Matkuksen vetovoima on oikeastaan vasta alussa ja se tulee varmasti lisääntymään, Kuoppa uskoo.

Lady Royalin asiakkaat ovat pääasiassa kuopiolaisia naisia. Alusvaateliikkeellä on myös laaja miesasiakaskunta, jotka tekevät ostoksia erityisesti jouluksi ja äitienpäiväksi.

– Mutta meillä on myös asiakkaita etelästä ja pohjoisesta. Matkukseen tullaan bussilla 300 kilometrin päästä, Kuoppa muistuttaa.

Myös venäläisiä asiakkaita on selvästi enemmän kuin pitkään aikaan.

– Venäläisiä asiakkaita on nyt selvästi enemmän kuin vuosiin. Mutta he käyvät Matkuksessa, ei heitä juuri täällä keskustassa näy.

Ekonomistin korviin savolainen pikkuhousubarometri kuulostaa mahdolliselta ja toimivalta mittarilta.

– Kyllä se voi olla hyvinkin mahdollista. Ei minulla ole mitään syytä lähteä sitä tyrmäämään, OP:n pääekonomisti Reijo Heiskanen sanoo.

Kuopiolaista syntyperää oleva Heiskanen muistuttaa, että taloudessa pienetkin muutokset ja yksityiskohdat voivat kertoa paljon erilaisia asioita.

Talouden suuntaa ja näkymiä on perinteisesti yritetty haarukoida useilla keinoilla. Esimerkiksi korkealta näkyvien nostokurkien lukumäärää on perinteisesti pidetty hyvänä rakentamisen indikaattorina.

Maailmalla premium-luokan luksushyödykkeiden kysynnän elpymisen on uskottu kertovat talouden epymisestä. Esimerkiksi niin sanottu samppanjaindeksi ennakoi talouskasvua. Siinä on yhdistetty bruttokansantuotteen kehitys ja Alkon myyntitilastot.

Paljon käytetty mittari on taksi-indikaattori. Talousnäkymien parantumisen on sanottu olevan suorassa yhteydessä taksien tilauksiin.

Pakettiautoindeksi on yksi kotimarkkinoilla käytetty mittari. Pakettiautokaupan on sanottu sukeltavan puoli vuotta ennen talouskasvun hyytymistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.